2. elokuuta 2015

Blue Grotto ja Hagar, Malta

Se olisi viimeisen Malta-postauksen vuoro. Viidentenä reissupäivänä suunnattiin kohti Blue Grottoa, joka oli myös yksi odottamistani kohteista. Luolat, joihin mennään soutuveneellä, kuulostivat todella kiinnostavilta.

Matkustaminen tapahtui taas kerran bussilla. Menimme ensin yhdellä bussilla Rabatiin ja vaihdoimme siellä toiseen. Jostain mystisestä kohtalonoikusta pääsimme jopa istumaan. Bussissa ei ollut juuri ketään, mikä kyllä kummastuttaa edelleen. Taisi olla koko reissun aikana ainut vuoro, jossa ei ollut tungosta.

Bussissa istuttiin noin tunnin verran ja samalla tuli katseltua maisemia. Kiersimme useamman pikkukaupungin kautta, mutta pääosin kuljettiin rannikkoa pitkin. Näimme mm. tähtitornin ja kivan pikkusaaren. Meri oli myös hyvin kaunis tuona päivänä, mutta välillä aivan tien vierestä sinne oli pelottavan korkea pudotus.

Saavuimme Blue Grotton pysäkille, josta oli lyhyt kävelymatka venesatamaan. Paikalla ei ollut kaupunkia vaan ainoastaan muutama ravintola ja turistikrääsäkauppoja, joita oltiin nähty jo aikalailla riittämiin tuossa vaiheessa.

Ikävä huomio oli, että paikan päällä tuuli niin, että olin paleltua kesävaatteissani ja hatusta sai välillä pitää kiinni kaksin käsin. Siinä kohtaa jo aavistelin, että saatettiin tulla vääränä päivänä paikalle. Ja aika pian arvioni kävikin todeksi: veneet eivät menneet Blue Grottoon, koska tuuli olisi aiheuttanut vaaratilanteita. Olin jokseenkin pettynyt, koska meillä ei ollut enää "ylimääräisiä" päiviä jäljellä uuteen yritykseen.

Kiertelimme paikalla hetken ja nappailimme valokuvia, mutta itse luoliin ei tosiaan päästy. Tämä harmittaa minua edelleen. Jos joku tietää matkakohteen, jossa olisi vastaava paikka, saa vinkata. Haluan nimittäin vielä joskus käydä tuollaisissa luolissa, mutta Maltalle tuskin tulee hetkeen uudestaan matkustettua. Se on niin pieni saari, että melkeinpä kaikki oleellinen tuli kyllä nähtyä.

Pettyneinä palasimme bussipysäkille ja hyppäsimme paluuautoon. Jäimme kuitenkin melkein heti uudestaan pois kyydistä, sillä bongasimme jonkinlaisen ulkoilmamuseon.

Olimme löytäneet tiemme Hagar Qimin temppeleille. Näiden yhteydessä oli myös museo, jossa kerrottiin arkeologisista kaivauksista. Kiersimme ensin läpi sen ja kävimme 4D-elokuvanäytöksessä. Se on siis kuin 3D-elokuva, mutta lisäelementtinä on vielä penkin tärinää ja mm. jos elokuvassa sataa, saat itsekin osasi vedestä. Onneksi ei mitään kaatosadekohtauksia ollut :P

Museon ja elokuvan jälkeen menimme katsomaan itse temppeleitä. Ulkona oli yllättävän kuuma, vaikkemme olleet kovin kaukana mereltä. Temppeleissä kulkureitit oli tiukasti rajattu, mutta kiviä pääsi joka tapauksessa tarkastelemaan yllättävän läheltä. Kumpikin temppeli oli esihistorialliselta ajalta ja minusta hyvin kiinnostavia ja viehättäviä paikkoja. Myönnettävä on, että tutkin niitä huomattavasti suuremmalla mielenkiinnolla kuin reissulla nähtyjä kirkkoja. Olisi hienoa nähdä, millaisia riittejä niissä suoritettiin, mutta se taitaa olla aika mahdotonta.

Temppelien välillä joutui tallustelemaan noin kilometrin ja maisemat olivat kuivakkaat mutta upeat. Siniset meri ja taivas loivat melkoisen kontrastin hiekkakivelle ja pensaille. Kaiken kaikkiaan Maltan luonto näytti karulla tavalla kauniilta.

Söimme vielä museon vieressä olevassa ravintolassa ja palasimme sitten bussilla Rabatin kautta Bugibbaan. Siellä kierreltiin kauppoja ja ilta tuli ihan vain löllittyä hotellilla kirjaa lukien. Lukuun ottamatta Hagarin aluetta koko päivä oli tuulen takia tosi kylmä, joten ei paljon kiinnostanut mennä uima-altaille edes ottamaan aurinkoa.

Kokonaisuudessaan Maltan reissu oli aivan mahtava. Paljon tuli nähtyä ja paikkoja kierreltyä, vain tuo Blue Grotto jäi harmittamaan. Jännitin myös lentämistä Maltalle, koska matkalla oli koneen vaihto Saksassa mennen tullen, mutta ne menivät yllättävän mallikkaasti. Ehkä joskus toistekin uskaltaa lähteä vaihtolennoille.