13. kesäkuuta 2015

Bugibba, Malta

Kuten olen jo aiemmin blogissa maininnut, vietin toukokuun viimeisen viikon Maltan ihanissa maisemissa. Emme olleet M:n kanssa alun perin tällaista matkaa suunnitelleet, mutta appi ilmaisi haluavansa juhlistaa 60-vuotisjuhliaan tällä tavoin, joten eipä siitä kieltäytyäkään voinut. Samalla päätin käyttää reissun hyväkseni myös muussa mielessä ja kerätä kuvien avulla taustamateriaalia tällä hetkellä työn alla olevaan tarinaan. Reissu olikin todella inspiroiva ja ihana.

Aikaisemmat matkapäiväkirjat olen kirjoitellut päivä kerrallaan, mutta tällä kertaa ajattelin käsitellä aihetta paikkakunta / kaupunki vuorollaan. Hotellimme sijaitsi Bugibbassa, Qawrassa, joka sijaitsee St. Paul Bayssa, joten tuolla alueella tuli vietettyä aikaa päivittäin.

Ostimme lentokentältä sukkulabussikyydin Qawraan. Se paljastui tilataksiksi, mutta eipä tuo haitannut. Kyytiin tuli reilusti muutakin porukkaa, joten matkustus oli hieman ahdasta enkä kamalasti tykännyt, kun jouduin yksin tuntemattoman miehen viereen istumaan, mutta hengissä ollaan. Matka kesti kai kolmisen varttia ja samalla ehti jo vähän tähystellä upeita maisemia. Kuvia en kuitenkaan tuossa vaiheessa ottanut.

Asuimme Sunny Coast Resort Clubilla, joka sijaitsi aivan merenrannassa. Hotellilla oli myös kaksi uima-allasta ja poreammetta. Appivanhemmat kävivätkin näistä nauttimassa lähes joka ilta, me kaivoimme uikkarit esiin peräti yhtenä iltana. Ei olla oikein allasihmisiä, joten uimiset jäivät vähiin. Sitä paitsi toisessa altaassa oli kylmää vettä, en minä sellaisessa halua lillua.

Meillä oli kaksi huoneistoa käytössämme, kumpikin merinäköalalla, mikä oli loistava valinta. Silmä lepäsi, kun parvekkeelta tuijotteli ulos.

Emme kuitenkaan heti saaneet molempia huoneita käyttöön, vaan jouduimme odottamaan toista parisen tuntia. Kävimme siis virkistäytymässä matkustamisen rasituksilta appivanhempien huoneistossa, ennen kuin menimme hetkeksi ihmettelemään kaupunkia ja ostamaan mm. vettä ja muuta tarpeellista.

Ylemmässä kuvassa vilahtaa hotellin uima-allas, alemmassa on kadunpätkää, joka myös näkyi ikkunasta. Osa rakennuksista oli ihan kauniita, osa aika tylsiä, mutta eipä tuo erityisemmin haitannut.

Alueella ei ollut juuri muuta kuin ravintoloita ja turistikrääsäkauppoja, jotka olivat yllättävän edullisia. Näistä tulikin tehtyä ostoksia ja parina iltana kävimme myös lähistöllä syömässä.

Olipa vuorokaudenaika mikä tahansa, näkymä hotellista oli ihastuttava. M nappasi meille kuvat päivällä, illalla ja aamulla. Ihan pimeimpään yöaikaan ei tainnut kuvaa tulla otettua. Minusta on ihanaa, kuinka alueen tunnelma vaihtuu ajan mukaan, kun taivat on eri värinen ja valoja joko on tai ei ole.

Huoneisto oli käytännössä kaksio. Siihen kuului keittiö-olohuoneyhdistelmä, makuuhuone ja kylpyhuone. Keittiössä olisi kevyesti pystynyt valmistamaan ruokaa, mutta eihän me nyt lomalla sellaisia, silloin on mukavampi mennä valmiiseen pöytään. Edes aamupalaa ei kokkailtu itse vaan käytiin hotellin alakerrassa syömässä brittiaamiaista. Ei muuten hetkeen tee mieli paistettuja nakkeja, kananmunaa tai pekonia.

Tila oli kalustettu ihan mukavasti, mutta mattoja olisin ehkä kaivannut, sillä lattiat olivat todella kylmät. Onneksi saatavilla oli tohvelit, joten varvasparkani selvisivät shokista. Ajoittain oli silti villasukkia ikävä.

Alkuun erillinen makuuhuone tuntui kovin turhalta, mutta olihan se toisaalta ihan mukava. Kylppäristä tykkäsin myös hyvin paljon ja ammeessa tuli lojuttua useammin kuin uima-altaassa. Hotellien ammeet ovatkin yksi lomareissujen parhaista puolista. Voi autuus, kun saa lölliä lämpöisessä vedessä ja lukea kirjaa. Harmi, ettei sitä voi tehdä kotona.

Kuten kuvista näkyy, palmuja ja rantaa riitti ihasteltavaksi. Aivan rannikon tuntumassa ei tosiaan ollutkaan sitten juuri muuta katseltavaa, koska turistikauppojen tarjonta oli aika äkkiä nähty. Ei sillä, että se huonoa olisi ollut, mutta se nyt on samanlaista kaupasta toiseen.

Kun rannasta sitten lähti kaupunkiin päin, tuli vastaan kivoja kauppoja, joissa pyörähdimme parina päivänä. Ostospostauksen tein kuitenkin jo aiemmin, joten en ala enää uudestaan kaupoista höpöttää.

Bugibban alueella tuli vietettyä lähinnä hengailuaikaa ilman sen suurempia päämääriä, joten siitä ei ole kovin suureellista kerrottavaa. Viimeisenä päivänä vierailimme kuitenkin Maltan kansallisessa aquariumissa, joka sattui tuolla samalla niemellä sijaitsemaan.

Aquariumin sisäänpääsymaksu oli melkoisen korkea, mutta löysin Valletan turisti-infosta alennuslippuja, jotka käytimme ja pääsimme sisään kolme euroa halvemmalla per pää. Varsinainen aquariumi sijaitsi kellarikerroksessa ja siellä oli tietysti hyvin hämärää, jotta akvaarioihin näki kunnolla sisälle. Maltalla taisi olla luokkaretkiaika menossa, sillä samaan aikaan meidän kanssamme paikalla oli myös joukko koululaisia.

Kalat olivat... no... kaloja. Nimet eivät jääneet mieleen sitten millään, mutta osa kiinnosti enemmän ja osa vähemmän. Eniten minua kiinnosti mustekala, sillä sellaista en ollut nähnyt aiemmin, samoin hait olivat vekkuleita. Onnistuneita otoksia oli todella vaikea saada hämärän valaistuken ja kaarevien akvaariolasien vuoksi. Asiaa ei tietysti auttanut, että osa kaloista liikehti varsin vikkelästi.

Aquarium oli optimaalinen viimeisen päivän kohde, sillä se sijaitsi kävelymatkan päässä hotellista ja oli mukavan rauhallinen. Matkaväsymystä oli tuolloin jo ilmassa, joten tämä kohde ei vaatinut kovin aktiivista otetta. Sen kuin tuijotteli kaloja ja käveli eteenpäin. Myönnettäköön, etten jaksanut lukea kaikkia kylttejä enkä katsoa dokumenttivideoita, vaikka sellaisiakin olisi ollut tallella.

Kuvasin myös yhdestä hauskasta pikkukalasta videon. Tässä olkaa hyvät: