1. elokuuta 2014

Tukholma 4/4

Viimeinen aamu Tukholmassa sai aikaan hieman haikean fiiliksen allekirjoittaneessa, kuten aina reissun päätöspäivä. Vielä aamupalan jälkeen ei kuitenkaan suunnattu lentokentälle vaan jätettiin laukut hotellille säilytykseen ja käpöteltiin ostamaan kanavakierrokselle lippuja. Sää oli jopa tukalan helteinen ja harmittelin kovasti, että olin jättänyt hellehattuni kotiin.

Saimme liput Royal Canal Tourille helposti, mitä nyt olivat hieman hintavia (170 kruunua per pää) 50 minuutin risteilystä. Lähtöön oli vielä kolme varttia, joten päätimme tutkia ympäristöä ja räpsiä hieman kuvia. Lähistöltä löytyikin mm. näyttävä teatteri, patsas ja karppiallas. Japanifanina en tietenkään voinut vastustaa karppeja vaan niitä piti tarkastella hyvä tovi ;D

Siinä pyöriessä osuttiin myös Zaran liikkeeseen. Koskaan en ole kyseisestä ketjusta mitään ostanut, mutta nyt kävin hatun toivossa vilkaisemassa. Ei ollut kuin miesten hattuja, mutta ostin ohuen huivin, johon kietouduin auringonpoltteelta turvaan.

Sitten olikin jo aika palata rantaan ja hypätä laivan kyytiin. Harmillisesti kaikki kuvat joutui ottamaan lasin läpi ja heijastuksia oli miltei mahdoton välttää. Mukavaa taas oli, että laivassa oli tarjolla selostus suomeksi. Enkullakin oltaisiin totta kai pärjätty ja tarvittaessa jopa ruotsilla, mutta aina on kiva, jos voi käyttää omaa kieltään.

Maisemat olivat kauniita. Kiersimme Djurgårdenin saaren, jolla olimme osan edellisestä päivästä jo viettäneet. Nyt se tuli nähtyä hyvin erilaisesta näkökulmasta ja sai vilauksen myös niistä kohteista, joissa emme vierailleet.

Merellä kävi melkoinen tuuli, joka heilutti laivaa. Myös se vaikeutti kuvien ottamista, mutta muuten oli oikein mukava kokemus. Selostus kohteista oli kattava ja kiinnostava, mutten ala sitä tässä toistamaan (en edes enää muistaisi yksityiskohtia). Suosittelen kyllä käymään jollain noista tarjolla olevista kierroksista, jos Tukholmassa vietätte enemmän aikaa. Oli positiivinen kokemus... ja jalatkin saivat välillä levätä monen päivän kävelyn jälkeen.

Risteily päättyi eri paikkaan kuin mistä se lähti. Tämä ei onneksi meitä haitannut, sillä pääsimme kätevästi lähemmäs Tukholman keskustaa. Päätimme kipaista Galleria-tavarataloon, mutta matkalla pyörähdimme nätissä puistossa ja Jacobin kirkossa.

Ennen Galleriaa bongasimme NK-tavara talon ja päädyimmekin menemään sinne. Olihan se suuri ja monipuolinen, muttei sieltä tullut mitään ostettua. Vaatteet olivat aivan liian klassisia minun makuuni, tunsin olevani täysin väärässä paikassa. Kirjaosastolta bongasin Enid Blytonilta kirjasarjan, jota en ole Suomessa nähnyt (Mystery of...). En tiedä, onko niitä käännetty suomeksi. Kenties olen vain missannut ne, kun en ole sitten lapsuuden Blytonia lukenut. Tuli kyllä pienoinen hinku lukea, mutta muistuttelin itselleni, että esim. SOS ja Viisikot olivat niin legendaarisen hyviä juuri siksi, että luin ne oikeanikäisenä. Nykyisin ne eivät välttämättä samalla tavalla uppoaisi.

Tosin! Kuulin hiljattain, että Viisikoihin on joku ostanut elokuvaoikeuden, kaikkiin 21 kirjaan! Ehkä pitää oikeasti lukea ainakin se ensimmäinen ja käydä leffoissakin kurkkaamassa, onko niistä mihinkään. Vieläkö taika on tallella? :D

Joo, takaisin aiheeseen... Galleriaan ei lopulta jaksettu mennä ollenkaan vaan jatkoimme matkaa kohti ruokapaikkaa, joka tälläkin kertaa oli (yllätys, yllätys) Jensen's Bøfhus. Tilasin saman annoksen kuin viimeksi, mutta M otti törkyhalvan lounaspihvin (59 kruunua). Valitettavasti lounasliha oli säikeistä eikä siis ollenkaan niin hyvää kuin normaaliannokset. Noh, oli odotettavissa, ettei sitä laatua voi noin halvalla saada, mutta M:n kannalta harmillinen sattuma.

Maksamisen kanssa oli myös sähläystä. Edellisellä kerralla onnistui hyvin, mutta tällä kertaa tarjoilija tyrkytti maksupäätettä kouraan jo ennen hinnan laittamista enkä osannut käyttää sitä. En tiedä, oliko tarkoituksena mahdollisesti, että olisin lisännyt hintaan tippiä? Myös viereisessä pöydässä istunut  ruotsalaisnainen ihmetteli omalla maksuvuorollaan samaa asiaa, joten en ottanut isoa tressiä asiasta. Silti tuosta jäi vähän ikävä maku suuhun. Tarjoilija mulkaisi minua tosi pahasti, kun annoin päätteen takaisin ja pyysin laittamaan sen kohtaan, josta voin suoraan valita maksuvaihtoehdon ja näppäillä koodin.

Täytyy muuten myöntää, ettei minulla ollut mitään käsitystä Ruotsin tippikulttuurista eikä ole vieläkään. Pitäisi aina muistaa ottaa näistä asioista selvää etukäteen... Näin äkkiseltään googlattuna ravintolassa Ruotsissa 5-10 % tippi on sopiva, muuten ei ole pakollista. Eli tätä se tarjoilija varmastikin minulta odotti. Noh, aina oppii uutta. Ensi kerralla olen ehkä fiksumpi, mutta en tiedä, osaanko silti päätteelle naputella oikein. Ehkä on syytä maksaa käteisellä :D

Meidän piti pistäytyä vielä yhdessä kirkossa, mutta unohdettiin se ja jatkettiinkin matkaa takaisin hotellin suuntaan. Tajuttiin turhan myöhään tämä moka, joten ei enää palattu takaisin. Sen sijaan jatkettiin matkaa hotellin ohitse ja kohti armeijamuseota.

Museon hiekkapiha oli tuskaisen kuuma, olo oli siis erittäin tukala. Tutkailtiin silti läpi pihan nähtävyydet, ennen sisälle menemistä :) Sisälläkään ei mikään viileä ollut, mutta oli joka tapauksessa helpotus päästä pois porotuksesta.

Museo oli yllättävän iso. Näyttelyitä oli kolmessa kerroksessa. Kiertäminen aloitettiin ylimmästä ja sieltä edettiin alaspäin. Yli kerros käsitteli Ruotsin sotahistoriaa 1500-luvulta alkaen, toinen 1800-luvulta alkaen ja alin nykypäivää. Minusta ylin oli kiinnostavin, mutta toki kaksi muutakin näkemisen arvoisia.

Tiesittekö muuten, että Ruotsin armeijassa on ollut naisia jo 1600-luvulta lähtien? Minä en tiennyt. Toinen kiinnostava osuus oli rikkureiden rangaistukset. Erityisesti puuhevosen selässä istuminen näytti ilkeältä. Sitä olisi päässyt kokeilemaankin, mutta jätettiin itsekidutukset suosiolla välistä. Kyseessä ei siis ollut mikään lasten puuhevonen vaan hevosen selkä oli terävä ja painui ikävästi haaruksiin. Muina rangaistuksina oli mm. toisten aseiden kantaminen, kärryn pyörään sitominen ja raajojen silpominen siinä (ja sitten jätettiin elossa siihen lojumaan) ja ruoskiminen.

Museossa oli paljon asuja ja aseita eri aikakausilta. Aseista sai aika huonosti kuvia, koska vitriinit heijastivat ja muukin kuvaaminen oli vaikeaa hämärän valaistuksen vuoksi. Välillä valaistus oli jopa niin huono, ettei tekstejä meinannut nähdä lukea =/ Harmillisesti myös osasta puuttui englanninkielinen selostus kokonaan, enkä ainakaan minä jaksanut ruotsia tavailla.

Minulta kipeytyivät jalat aika pahasti, erityisesti tuo vasen, joka kenkkuilee muutenkin, joten välillä vain raahustin apaattisena M:n perässä ja istuin aina penkin ollessa tarjolla. Pyrin kuitenkin vähintään silmäilemään kaiken läpi. Täytyy silti myöntää, etteivät varsinkaan nämä uudemmat sotakoneet jaksaneet kiinnostaa ihan kamalan paljon, mutta M oli selvästi innoissaan ja muisteli inttijuttuja kierrellessämme. Kiva nähdä toisen kiinnostus, vaikkei itse olisikaan niin innostunut :)

Käytimme aikaa museossa ihan kiitettävästi ja sen jälkeen olikin jo aika suunnata hakemaan tavarat hotellilta. Saimme laukkumme ja jatkoimme metrolla keskustaan. Koska olimme ostaneet kortit julkiseen liikenteeseen vain kolmeksi päiväksi, jouduimme nyt hankkimaan kertaliput. Automaatilla jouduimme hetken pähkäilemään, mutta ei se kovin vaikeaa ollut. Harmillisesti se ei huolinut käteistä. Olimme toivoneet, että olisimme voineet tunkea siihen viimeiset lompakossa pyörineet kruunut.

Matka keskustaan ja keskusasemalta Arlandaa sujui ennätyksellisen hyvin. Saimme tulostettua laukkulapun ja omat boarding passit jo asemalla junaa odotellessa, mikä oli kätevää. Sitten vain junaan ja sillä mukavat 25 minuuttia köröttelyä.

Lentokentällä kaikki sujui myös mallikkaasti. Kävimme viemässä laukun itsepalveluna bag droppiin ja jatkoimme kahvittelemaan ja Sky Cityyn ostoksille. Viimeiset kruunut saatiin käytettyä M:n isän joululahjaan ja minulle jäi yksi kruununkolikko teipattavaksi matkapäiväkirjaan.

Tällä kertaa turvatarkastuksessa ei ollut mitään hankaluutta vaan päästiin sujuvasti läpi. Teimme sen jälkeen vielä uuden shoppailukierroksen, mutta ostimme vain karkkia naposteltavaksi konetta odotellessa. Myöhemmin hain vielä limun ja suklaapatukan, sillä odotus oli kohtalaisen pitkä.

Portilla istuessa tuli raapusteltua matkapäiväkirjaan päivän tapahtumat ja pelailtua hieman 3DS:llä. Tukholmassakaan ei StreetPasseilla juhlittu. Ensimmäisenä päivänä niitä tuli 29, toisena 1, kolmantena 2 ja tuona viimeisenä 9, joista 8 putkahti lentokentällä kulkiessa. Amsterdamissa napsui pikkuisen enemmän. Mutta törmäsin sentään yhteen ruotsalaiseen kaksi kertaa reissun aikana! :D

Lento lähti ajoissa ja oli nopea. Suomessa oltiin alle tunnissa lähdöstä, mutta laukkua saatiin hetki odotella. Onneksi se kuitenkin tuli eikä ollut päätynyt mihinkään limboon.

Suomen päässä oli kaunis ja lämmin kesäilta, jossa oli  mukava ajella kotiin. Meinasi hieman väsyttää, mutta pidin sitkeästi silmät auki ja yritin ajoittain jotain höpötelläkin ihan varmuuden vuoksi. Ei pidä antaa kuskin nukahtaa. Musiikkiakin taidettiin kuunnella ja Twitteriä tutkailin myös. Puolenyön aikaan oltiin kotona ja viimeistään puoli kahden aikaan taidettiin tuhista sängyssä.

Hieno reissu oli ja paljon tuli nähtyä. Viikinkikylä jäi vielä kokematta, mutta sovittiin, että seuraavalla Ruotsin reissulla sitten. Tosin siihen voi hetki mennä ;)