26. heinäkuuta 2014

Tukholma 1/4

Kuten jo aiemmin tulin maininneeksi, en ole juuri viime päivinä ehtinyt koneen ääressä istuskella. Yksi syy on tuo edellisen postauksen mökkireissu, mutta se suinkaan ole ainoa. Lauantaina 19.7. otimme jo aamuvarhaisella suunnan kohti Tukholmaa. Emme tosin sillä perinteisellä tavalla, koska kumpaakaan meistä ei huvittanut olla paatissa jumissa humaltuneiden ihmisten kanssa. Sen sijaan suuntasimme Helsinki-Vantaan lentokentälle ja kiisimme Arlandaan alta tunnissa. Kätevää ja stressitöntä.

Helsingin päässä tosin osuin turvatarkastuksen satunnaistarkastukseen eli penkoivat käsimatkatavaralaukkuni ylösalaisin. Ei siinä mitään, saahan sitä tutkia. Toki tämä vain sattui juuri silloin, kun olin matkalukemiseksi varannut Tokyo Storyn, joka ei ole siitä esittelykelpoisimmasta päästä kirjoja. Tosin tuskin ne sitä siellä tiesivät.

Lento sujui hyvin ja pääsimme Arlandaan ihmettelemään seuraavaa siirtoa. Luoksemme hakeutui meitä joitain vuosia nuorempi suomalainen pariskunta, jotka olivat täysin hukassa saman aiheen äärellä. Ohjeistimme heitä, miten Tukholman keskustaan pääsee ja jopa neuvoimme lippuautomaatin kanssa, koska he eivät ymmärtäneet siitä mitään, vaikka valitsivat kieleksi englannin. Noh, pariskunta pääsi samaan junaan meidän kanssa ja Tukholman keskusasemalle. Siellä tiemme erosivat, mutta minulle jäi pieni huoli, löytäisivätkö he koskaan perille hotelliinsa (mikälie äidinvaisto iski päälle? :D).

Me löysimme oman hotellin aika kivasti. Huoneen luovutus olisi ollut vasta kolmelta iltapäivällä ja olimme siihen varautuneet (kello oli yhdeksän pintaan aamulla tuossa vaiheessa), mutta yllättäen meille löytyikin vapaa huone, jonka saimme heti käyttöömme. Hyvää palvelua, kiitos siitä. Huone paljastui mukavaksi ja sopivan tilavaksi. Ilma oli hieman seisonutta, mutta siihen auttoi onneksi ikkunan avaaminen.

Sänky oli ihan sopivan kokoinen, vaikka kotona on tottunut leveämpään. Kaksi peittoa oli myös vähän turhaa ja lopulta nukuttiinkin yhdellä... tai minä nukuin ilman, koska yöllä tuli melkoisen kuuma, kiitos helteiden.

Hotellihuoneen tärkein nähtävyys on luonnollisesti kylpyamme ja tästä huoneesta se onneksi löytyi. Pari kertaa on sattunut ammeeton huone, mikä on hieman harmittanut. Tässä huoneessa oli lisäksi tarjolla käsipainot treeni-dvd:n kera ja ilmaista vettä, jonka pullosta viehätyin erityisesti (oli se vesikin ihan hyvää).

Pienen lepäilyn jälkeen suuntasimme kohti Vanhaa kaupunkia. Välissä tuli kuitenkin harhailtua toiselle saarelle, joka sekin oli ihan viehättävä paikka.

Matka jatkui edelleen Vanhaan kaupunkiin ja toisella yrittämällä osasimme jo oikeaan paikkaan. Ihastelimme katuja ja rakennuksia määränpäänämme Science Fiction Bokhandeln, mutta matkalla poikkesimme myös saksalaiseen kirkkoon.

Kirkko oli hieno ja kadut tosiaan kauniita. Tykkäilin kovasti ja tämä oli luultavasti ensimmäinen kerta Tukholmassa, kun sain oikeasti keskittyä katujen kuvailuun ja tunnelmasta nauttimiseen. Edelliset visiitit ovat olleet melkoisia shoppailuhelvettejä, joilloin on lyhyessä ajassa juostu mahdollisimman monta kauppaa läpi. Siinä ei ole kamalasti kameran kanssa säädetty tai muutenkaan tunnelmoitu.

Löysimme myös Science Fiction Bokhandelnin ja siellä tuli vietettyä tovi, jos toinenkin. Kaikkea kivaahan siellä olisi ollut, mutta ihan kaikkea ei viitsinyt silti ostaa. Esim. Luna Lovekivan taikasauvaa ihastelin pidemmänkin hetken, samoin ajankääntäjää, mutta hintansa vuoksi molemmat jäivät sinne (ja hinta ei siis ollut mitenkään kohtuuton). Haaveilin myös tovin luihuisen mukista, mutta hukumme astioihin jo muutenkin. Lisäksi siellä oli kivaa The Big Bang Theory -kamaa, kasapäin leffoja, mangaa, nörttipaitoja jne. Kyllähän sinne olisi helposti voinut kantaa palkan verran rahaa, mutta johonkin ne rajat on laitettava ;D

Kävimme myös parissa muussa kaupassa, mutta niistä ei lähtenyt mitään. Myöhemmin ruokapaikkaa etsiessämme törmäsimme Vanhan kaupungin ulkopuolella alternative-vaatekauppaan, jossa oli myös muuta sälää. M osti sieltä veljelleen synttärilahjan ja itselleen stormtrooper-bubbleheadin. Minä löysin laukun, joka myöhemmin osittautui erittäin hyödylliseksi ostokseksi.

Päivän lootit: Emily the Strange -laukku, A5-muistikija, luihuisen jääkaappimagneetti ja Azumi 2 -elokuva

Tosiaan kun palasimme kierroksen ja syömisen jälkeen hotellille, käytössä ollut laukku ilmoitti eläkkeelle siirtymisestä...

Hienosti mentiin muutaman langan varassa. Olipa totisesti onni, että löysin tuon toisen laukun, muuten olisin ollut pulassa. Kaiken lisäksi Emily the Strange -laukku oli alennuksessa ja maksoi vain 29 kruunua eli vajaat neljä euroa.

Hotellille palatessa kohtasimme muuten myös toisen yllätyksen. Aulassa istuskeli sama pariskunta, johon olimme tutustuneet jo Arlandan lentokentällä :D Olisimme näköjään voineet saattaa heidät aina hotellille asti.

Ahahaa, melkein unohdin! Edessä oli myös kolmas ylläri, joka itse asiassa sattui ennen näitä kahta edellistä. Poissaollessamme hotellilta oli katkennut sähköt, mikä tarkoitti, ettei hissi toiminut. Noh, mehän fiksuina etsiydyimme portaikkoon ja päätimme sitä kautta mennä huoneeseen. Mitä käy? Portaikon ovi sulkeutuu, eikä mikään ovista enää avaudu avainkorteillamme, koska niitä ei ollut käytetty portaikon lukoissa ennen sähkökatkoa!

En ole pitkään aikaan käynyt lähellä paniikkikohtausta, mutta tuossa vaiheessa se oli enää muutaman hengenvedon päässä, kun tajusin meidän olevan lukkojen takana porraskäytävässä, jonne ei mahdollisesti tule ketään tunteihin. Okei, ensimmäiset ihmiset eksyivät sinne noin 10 minuutin päästä, joten ajatus oli ehkä hieman liioiteltu. Valitettavasti nämäkin olivat hotellin asukkaita ja päätyivät paikkaan samalla logiikalla kuin me. Sitten olimme siellä neljästään jumissa... kunnes minä keksin harhailla kellariin, josta löytyi tavallisella lukolla varustettu ulko-ovi. Pääsimme sieltä sivukadulle ja sitä kautta pienen kulkemisen jälkeen takaisin hotellin aulaan. Olihan seikkailu!

Kaikesta häsläyksestä ja sähkökatkosta huolimatta pääsimme lopulta huoneeseemme lepuuttamaan jalkoja ennen illan ohjelmaa. Olin varannut meille Vanhassa kaupungissa kiertelevän kummituskierroksen. Tällä kertaa hurautimme metrolla paikalle ja etsiydyimme paikkaan, jossa opas oli tarkoitus kohdata. Paikalla oli myös muita haahuilijoita, jotka miettivät, mistä oppaan löytää. Onneksi heppu oli helppo erottaa massasta.

Ihan joka päivä ei tällaisia herrasmiehiä tule vastaan...
Kummituskierroksella esiteltiin Vanhaa kaupunkia ja kerrottiin Tukholman historiasta hieman erilaisesta näkökulmasta. Saimme kuulla mm., että Gröna Lundin huvipuisto on rakennettu valtavan ruttohautausmaan päälle ja että aikanaan Ruotsissa kuolemantuomion saattoi välttää ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi teloittajaksi. Ensimmäiseksi tältä henkilöltä leikattiin toinen korva irti, jotta kaikki tietäisivät, kuka hän on, ja seuraavaksi hänen piti suorittaa ensimmäinen teloituksensa eli käydä raahaamassa edellinen teloittaja ulos asunnostaan ja iskeä tältä kaula poikki.

Opas kertoili myös lukuisia muita murhiin, tappoihin, sairauksiin ja kuolemiin liittyviä tarinoita. Kierros ei aivan pienimille olisi ollut sopivaa kuultavaa, mutta itse pidin siitä paljon. Oppaamme oli loistava esiintyjä, joka veti roolinsa täysillä. Tunnelmaa rikkoi oikeastaan vain helteinen auringonporotus. Synkkä ja hieman kostea syysilta olisi ehkä sopinut siihen paremmin?

Kummituskierroksen jälkeen palasimme pienten eväsostosten kera hotellille. Kello oli jo lipsahtanut iltaysin puolelle, joten jalkoja särki ja olo oli jokseenkin väsynyt... varsinkin, kun edellisen yön unet olivat jääneet lähes olemattomiksi. Tästä huolimatta piti vielä testata kylpyamme ja hyvähän se oli :) Ja sähkötkin oli vihdoin saatu hotelliin takaisin.