25. kesäkuuta 2014

Amsterdam, Amsterdam osa 1

Juhannus on takana ja lupasin raportoida heti, kun vain kerkiän. Noh, raportoiminen vähän jäi väsymyksen ja yleisen jumituksen alle, mutta nyt alan ehkä olla suhteellisen tolkullisessa mielentilassa raapustelemaan jotain.

Autossa matkalla lentokentälle.
Tämän vuoden juhannus tuli siis vietettyä mukavasti Amsterdamissa, mikä osoittautui erinomaiseksi valinnaksi, kun ottaa huomioon, millainen sää Suomessa ilmeisesti oli. Äidin mukaan täällä oli satanut luntakin. Amsterdamissa sen sijaan oli 15-19 astetta lämmintä ja aurinko paistoi useaan otteeseen. Ihan mukavaa, kun kesäkuu on nyt aikalailla kärvistelty viileiden ilmojen kanssa.

Herätys oli ihanasti 4:40. Vaikka mentiin petiin ihan suhteellisen ajoissa, olin aika tokkurassa, kun sängystä kömmin. Sain silti taiottua naamasta inhimillisen näköisen. Ehkä olen hieman turhamainen, mutten halunnut lähteä reissuun täysin ilman meikkiä.

Automatka Helsinki-Vantaalle meni aika koomaustunnelmissa, mutta Twitteriin piti luonnollisesti jotain spämmätä. Lentokentällä onneksi olo alkoi jo hieman piristyä ja koneeseen päästyäni olin jo ihan hereillä. Kaikki sujui mallikkaasti eikä edes turvatarkastuksessa tällä kertaa pahoinpidelty puhelintani, kuten Tanskaan lähtiessä kävi. Nyt kohtelivat kaikkia tavaroita oikein kivasti ^^

Amsterdamissa saimmekin sitten vaeltaa kentällä hyvän tovin, ennen kuin pääsimme hakemaan laukkuja. Silti niitäkin saatiin vielä odotella. Seuraavaksi sitten odoteltiin junaa keskustaan, sillä kaksi vuoroa oli yllättäen peruttu (syytä en tiedä, kun ei tuo hollanti oikein taitu). Onneksi odotus oli lopulta vain vajaat puoli tuntia, mutta juna kyllä tuli sitten tupaten täyteen, kun laiturilla oli aika monia muitakin odottajia.

Sekä lentokenttä että Amsterdamin keskusasema hämäsivät karttojen puutteellaan. Melkein joka reissulla on jo kentältä löytänyt kartan kätösiinsä, mutta ei tällä kertaa. Lisäksi julkisesta liikenteestä oli melkoisen vaikea päästä perille, joten päädyimme kävelemään hotellille. Eipä tuo matka ollut pitkä (mikään välimatka ei ollut Amsterdamissa kovin pitkä), mutta tietysti laukkujen raahaaminen on jokseenkin ikävää puuhaa, jos matkaa on yhtään enempi kuin muutama sata metriä.

Joka tapauksessa hotelli löydettiin ja se osoittautui oikein kivaksi. Huoneita ei tosin heti saatu vaan suunnistettiin miltei samoin tein etsimään ruokapaikkaa. Sellainen löytyikin ihan kulman takaa eli argentiinalaisessa pihvipaikassa aterioitiin ensimmäisenä päivänä.

Lämmintä ruokaa odotellessa...
Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Sen kanssa maistui tietenkin Heineken, mikäs muukaan x) Reissun aikana tuli olutta juotua kerran päivässä, vaikken yleensä niin kamalasti alkoholia käytä. Okei, minusta tosin tuokaan ei ollut kamalaa käyttämistä. Humalassa ei kukaan meistä ollut kertaakaan koko matkan aikana ja hyvä niin.

Syötyämme totesimme, että huoneiden luovutukseen oli edelleen noin 1,5 tuntia, joten päätimme lähteä katselemaan nähtävyyksiä. Heti alkuunsa eksyimme kävelykadulle, joka oli täynnä kauppoja ja poikkesimmekin englantilaisessa kirjakaupassa, mutta päätimme palata myöhemmin tutkimaan kadun tarjontaa tarkemmin ja jatkoimme matkaa toiseen suuntaan.

Kovin pitkälle ei ehditty kulkea, kun alkoi jo ripotella vettä. Päädyimmekin pakenemaan sadetta Madame Tussaud'n vahakabinettiin. Itse en ollut aiemmin käynyt kyseisessä paikassa missään maassa, joten ainakin omalta osaltani voin sanoa, että oli kiva ja innostava visiitti. Uutuuden viehätystä kenties, mutta mikäs sen hauskempaa.

Kuviakin tuli räpsittyä ahkerasti...

Anne Frank

Prinsessa Diana

Angelina Jolie ja Brad Pitt

Minä ja J-Lo

Minä ja Johnny Depp

Edward Cullen (Robert Pattison) ansaitsi vain pupunkorvat :P

Minä ja ET

Yhteiskuva parhaan 007:n kanssa. En minä ihan Bond-tytöstä käy, mutta kiva oli kuva saada joka tapauksessa.

Madonna

Lady Gaga

M ja Einstein

Spiderman
Oli hassua huomata, miten lyhyitä tai pitkiä jotkin julkimot ovatkaan. Madonnan ja J-Lon olen aina kuvitellut pidemmiksi, mutta olivatkin aika pikkuisia. Miesjulkkikset taas olivat järestään minua reilusti pidempiä... paitsi Johnny Depp, joka oli aika sopivan pituinen, tietenkin ;)

Vahakabinetin jälkeen sade oli onneksi lakannut, mutta päätimme joka tapauksessa hotellille palaamiseen sijaan vierailla parissa kirkossa. Näitä en pitänyt niin kiinnostavina kohteina, mutta olivathan ne ihan näyttäviä paikkoja kuitenkin.

Neuewe kerk

Hieman yllättäen kirkkoihin sisäänpääsy maksoi. En tiedä, mikä on tilanne Euroopan kaupungeissa yleensä, mutta Suomessa kirkkoja ainakin pääsee pällistelemään maksutta oli pakana tai kristitty. Neuewe kerkiin emme maksaneet itseämme sisään vaan kävimme ainoastaan pyörähtämässä. Sniikkailtiin parit kuvat kirkon oviaukon tuntumasta sitten.

Oude kerk

Oude kerk oli halvempi kuin edellinen, joten sinne sitten menimme jopa sisälle asti. Hienohan se oli paikkana, varmasti koko rahan arvoinen. Lattiakivet peittivät lähes kaikki hautoja, mikä oli hieman yllättävää. Tosin en tunne paikallisen kirkon tapoja. Kenties Hollannissa kaikki haudataan kirkkojen alle tai haudattiin ennen? Myönnän, että sivistyksessäni on aukko.

Kirkon yhteydessä oli myös kahvila, jonne päädyimme pitelemään päivän toista sadekuuroa. Tilasimme erinomaista omenapiirakkaa sekä muille cappucinot ja minulle kuumaa kaakaota kermavaahdolla. Eipä ole aiemmin tullut kahviteltua kirkossa.

Kirkkojen jälkeen listalla oli vuorossa minun kohteeni: Himalaya spiritual store. Sitä ei vain koskaan löydetty, vaikka oli osoite ja kaikki. Kyseisessä osoitteessa sijaitsi juustokauppa, joten kenties liike oli lopetettu tai siirretty muualle. Noh, toisaalta ehkä hyvä näin. Ei tarvinnut testata appivanhempien suhtautumista new age -teemaisessa kaupassa vierailuun.

Aikamme pyörittyämme päätimme palata hotellille vihdoin lunastamaan huoneet. Matkalla kuitenkin poikkesimme uudestaan siinä jo mainitussa kirjakaupassa. Anoppi löysi itselleen kaksi kirjaa, minä nappasin mukaan yhden, vaikka tiesin sen jo valmiiksi kyseenalaiseksi teokseksi. Laitan päivän loottikuvat sitten postauksen loppuun ja kerron niistä tarkemmin.

Saimme hotellihuoneet toisesta kerroksesta. Olisin ehkä toivonut vähän ylempää, mutta huone näytti joka tapauksessa kivalta. Tosin meidän huoneemme oli niin mystisesti kulman takana, että kiersimme koko kerroksen läpi, ennen kuin löysimme sen. Toinen avainkorteista ei toiminut ja ensin ei meinattu saada edes valoja huoneeseen. Molemmat avainkortit oli tungettava "lukijaan", jotta homma toimi.

Erityisesti miellytti suuri parisänky, vaikka tyynyjä olikin liikaa (ihan positiivinen ongelma, joka oli myös helppo korjata). Yhteinen peittokin oli plussaa, koska en tykkää nukkua erillisillä. Tiedän, että monet kammoksuvat paripeittoja, minä ahdistun erillisistä :D Onneksi M:lla ei ole koskaan ollut asian suhteen minkäänlaista ongelmaa (paitsi peiton riittämättömyys kuulemma ajoittain).

Tykkäsin huoneen väreistä, joissa oli valkoista ja erisävyisiä violetteja. Tunnelma oli oikein mukava. Kadun äänet kuuluivat myös aika selkeästi sisälle, mutta tuossa kohtaa en ajatellut sen olevan kovin kummoinen asia.

Pienen lepohetken jälkeen lähdimme katsastamaan Amsterdamia uudemman kerran. Meillä ei ollut sen suurempaa suunnitelmaa, paitsi kauppoja täynnä olevalla kävelykadulla vierailu, vaan lähdimme vain kävelemään yhteen suuntaan ja katsomaan, mitä sieltä löytyisi.

Kaupunkimaisema oli pääosin silmää miellyttävä. Tykkäsin erityisesti kanavista ja vanhoista taloista niiden rannoilla. Hieman häiritsevää oli kuitenkin roskaisuus, erityisesti roskapussipinot katujen varsilla. Ne eivät vain millään muotoa miellyttäneet silmää.

Liikenne oli myös vähintäänkin mielenkiintoista. Kadut olivat kapeita ja autoja, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä riitti joka puolelle. Kaikille oli sentään omat kaistansa, mutta silti meno näytti sen verran hurjalta, etten kyllä itse olisi pyörän selkään siellä uskaltautunut. Koko reissun aikana tosin todistettiin vain yhtä kolaria, ja senkin aiheutti kaksi turistia.

Kävelyretkellämme löysimme toisen englanninkielisiä kirjoja myyvän kaupan. Se oli aivan mahtava paikka. Kolmikerroksinen ja yksi kerros oli täynnä fantasiaa, scifiä, mangaa ja matkailukirjoja. Olisin voinut kantaa puolet siitä kerroksesta kotiin, mutta oli muistettava matkalaukun painorajoitukset, joten ostin vain yhden mangapokkarin ja yhden fantasiakirjan. Haluaisin tänne kotikaupunkiin samanlaisen ihanan paikan.

Matka jatkui edellä mainitulle kävelykadulle. Harmillisesti kello oli niin paljon, että useimmat liikkeet olivat jo sulkemassa ovensa, mutta onneksi jokunen oli aukikin. Käväisimme juustokaupassa, nörttivaatekaupassa ja tavallisessa vaatekaupassa. Jostain syystä muut eivät kamalasti ostoksia tehneet, mutta minulla tarttui tälläkin kertaa pari juttua mukaan.

Ostoskierroksen jälkeen päätimme palata hotellille, koska jalkoja särki ja oli jo melko myöhä. Siellä uppouduin kylpyammeeseen ensimmäisen kirjaostokseni kera... ja se paljastui juurikin niin tasottomaksi teokseksi kuin olin olettanut. Kummallista kyllä, se oli minusta jopa virkistävää :D Saatan hyvinkin lukea kyseisen kirjan loppuun, vaikka se on oikeasti aika surkea tuotos.

Siinä vielä päivän lootit. Äsken mainitut kirja on tuo Akahige Nambanin Tokyo Story. Jos joku kyseisen kirjan pariin eksyy, siihen kannattanee suhtautua hyvin kevyellä asenteella... tai voi kai se johonkuhun ihan oikeastikin iskeä? Tiedä häntä.

Samaisessa kuvassa oleva jääkaappimagneetti ei ole oma ostokseni, mutta annoin sille siunaukseni. On nyt useammalla reissulla ostettu magneetti jääkaapin oveen, ja tällä kertaa M pääsi tekemään valinnan. En valita, oikein hyvä päätös ;)

Alimmaisessa kuvassa on sitten illemmalla tehdyt ostokset eli ruudullinen t-paita, Boo!-toppi, Whispered words -manga ja Dirty Magic -kirja. Kumpaakaan teosta en entuudestaan tunne, mutta manga valikoitui hyllypaikkansa perusteella ja kirjan takakannen teksti oli riittävän myyvä minulle. Katsotaan myöhemmin, osoittautuvatko hiteiksi vai hudeiksi.

Sellainen juhannusaatto siis Amsterdamissa. Vietimme kyseisessä kaupungissa vielä kolme muuta päivää, joten jokunen postaus aiheeseen liittyen on vielä tulossa.