2. huhtikuuta 2014

Opiskelutyhjiö

Aika kuluu jotenkin käsittämättömän nopeasti. Heräsin juuri siihen, että lauantaina on tämän kevään viimeiset japanin tunnit edessä. Seuraavat ovat vasta lokakuussa, koska opettaja jää nyt mammalomalle eikä voi aloittaa kurssia syyskuussa. Lisäksi syksyn tunnit ovat lyhyempiä kuin nämä kevään ja kurssi kestää vain marraskuuhun.


Tämä kaikki on minusta todella kurjaa, vaikka toki olen iloinen opettajan puolesta perheenlisäyksen vuoksi. Puolen vuoden tauko opiskelusta ei itselle tee hyvää, sillä olen todella huono opiskelemaan itsenäisesti. Olen sitä monesti yrittänyt ja aina yhtä huonoin tuloksin. Tarvitsen tehtävien teolle selkeän deadlinen ja paineen siitä, että tiedän myös jonkun tarkistavan ne. Silloin saan aikaan.

Keväällä olisi kesäyliopiston kanji-kurssi kyllä tarjolla, joskin sisältö ei toisi minulle mitään uutta. Toisekseen kurssin aikataulu ei sovi työn kanssa yhteen, joten taitaa kuitenkin jäädä. Muuta ei sitten täällä oikein olekaan.

Katselin jo kielikursseja Japanissa. Pari tonnia saisi mulahtamaan helposti, kun käyttäisi kesälomasta kaksi viikkoa Sapporossa opiskelessa... tai viikon Tokiossa. Kallista. Ehkä siihen juuri ja juuri olisi varaa, mutta toisaalta ei ole hyvä tiliä aivan tyhjentääkään. Toisaalta haluaisin tosi paljon.

Tai sitten ihan vain mennä Japaniin. Joo, tiedän, että olin siellä 2012 ja 2013, mutta käsittämätön kaipaus on jäänyt. Muissakin maissa on mukava matkailla, en edes yritä väittää muuta. Japani on silti itselle jokin mystinen erityistapaus, jonne mieli ja sydän vain halajaa takaisin.

No, Japaniin en joka tapauksessa pääse tältä istumalta eikä matkaseuraakaan ole tuosta noin vain saatavilla, joten jotain muuta on opiskelutyhjiöön keksittävä. Näin alkuun aktivoin pitkästä aikaa Interpals-tilini ja yritän sitä kautta löytää pari kirjoittelukaveria. Sen olen jo huomannut, että itselle yksi kätevimmistä tavoista oppia kieltä on sen kirjoittaminen. Ehkä siksi ainekirjoitus on yksi mieleisin opiskelumuoto minulle (ja ei, tätäkään en saa tehtyä, jos ainetta ei tarvitse palauttaa opettajalle).

Täytynee vielä tutkailla kesäkurssien tarjontaa, mutta pahaa pelkään, ettei sellaista ole. Ehkä keksin vielä jotain muutakin, jos tarpeeksi pohdin x)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti