17. maaliskuuta 2014

Ihan p*ska cosplay-harrastaja

Viime aikoina on tullut törmättyä moniin blogi-postauksiin cosplay-harrastuksesta ja etenkin siitä, saako sitä cosplayta harrastaa coneissa vai ei. Minulla ei tästä ole varsinaisesti mielipidettä, mutta erinäisiä keskusteluja seurattuani olen tullut siihen tulokseen, että olen cosplay-harrastaja siitä huonommasta päästä.

Aloitin cosplayn "virallisesti" vuonna 2008. Tuolloin osallistuin ensimmäisen kerran Finncon / Animecon -tapahtumaan ja valmistin sinne asun sekä itselleni että pikkuveljelleni. Aiemmin olin kyllä pukuilun parissa touhunnut, mutten julkisella paikalla. Kotona oli tullut tehtyä erilaisia kokeiluja.

Kuten arvata saattaa, tein useitakin aloittelijan mokia. Materiaalivalintani eivät toimineet yksiin vaan aiheuttivat harmaita hiuksia, proppini oli vähintäänkin outo viritys myöskin materiaaliensa vuoksi ja erityistä kauhua näin jälkikäteen aiheuttaa peruukkini. Se kun oli hankittu Tiimarista. Laadusta ei siis kannattanut kyseisen (ja kuvassa näkyvän) puvun osalta puhua.

Toisaalta olin nähnyt myös paljon vaivaa. Olin kaivellut itselleni keskiaikaisen hupun kaavan, etsinyt työllä ja tuskalla sopivat vaatteet muokattavaksi, purkanut pari samettista tyynyliikaa kankaiksi ja ommellut osan puvusta ensin käsin, sitten vasta koneella. Intoa siis riitti, vaikka osaaminen oli paikka paikoin jopa mitä sattuu ja tietoa puuttui paljon.

Sittemmin olen haalinut enemmän tietoa, opetellut ompelemaan vähän paremmin (en edelleenkään ole siinä superhyvä), valikoinut materiaaleja huolellisemmin ja pyrkinyt erottamaan hyvän peruukin huonosta. Ainakaan en osta niitä enää Tiimarista (vaan eipä osta kukaan muukaan :P). En ole cossaajana pro-tasoa, en välttämättä edes keskitasoa, mutta olen ihan ok ja saan kivoja näperryksiä aikaan omalla tavallani.

Ja sitten tärkein: tykkään pukuilusta. Minusta on mahtavaa pukeutua hahmoksi, josta pidän. En aina (lue: koskaan) onnistu pukujeni kanssa täydellisesti, usein myös tehdessä pälvikaljuus alkaa näyttää vakavalta uhkakuvalta, mutta on hienoa lopulta vetää puku päälle ja lähteä coniin. Jep, se on hienompaa kuin vain pööpöillä siinä kotona ja räpsiä pari kuvaa tai pakottaa mies räpsimään, jos oikein tuuri käy.

Silti olen aika surkea harrastaja. Luultavasti jopa joidenkin mielestä jonkinlaista pohjasakkaa tässä moninaisessa joukossa.

Minä nimittäin vain tykkään pukuilla. En niin välitä muusta aiheeseen liittyvästä toiminnasta. Kun käyn coneissa, juoksen monissa ohjelmissa, pyörähdän myyntipöydillä ja taidekujalla sekä hengailen hyvässä seurassa. Ohjelmat, joissa ramppaan, eivät yleensä liity cosplayhin mitenkään. En käy kisoissa, en cosplay-deitissä, en luennoilla, joilla opetetaan kaavojen tekoa / pukujen valmistusniksejä tai esiintymistaitoa. Minun mielenkiinnonkohteeni ovat muualla.

Olen käynyt katsomassa cosplay-kisaa... ja nukahdin katsomoon. Olen kerran käynyt virallisen kuvaajan kuvattavana ja ahdistuin, koska minulle tuli tunne, että olisi pitänyt osata poseerata tosi hienosti ja monipuolisesti ilman opastusta. Olen myös ollut katsomassa cosplay-deittiä, mutta mukana oli liikaa hahmoja, joita en tuntenut, joten en saanut siitä mitään irti (okei, tämä johtunee nirsosta animemaustani). Olen vilkaissut myös luennon, jolla käytiin näitä pukujen valmistusniksejä läpi, mutta en jaksanut tuossa yhteydessä keskittyä aiheeseen. En siis enää ole missään näistä käynyt ja tämä on se syy, miksi olen sitten tosi huono harrastaja.

Tässä kohtaa on pakko korostaa, että vaikka olen jättänyt kyseiset ohjelmat väliin, en ole koskaan ikinä milloinkaan sanonut niiden olevan huonoja tai tarpeettomia. Ihan oikeasti minusta on hienoa, että ihmiset jaksavat hioa esityksiään ja uskaltavat mennä sinne lavalle (minä en uskaltaisi). On myös mahtavaa, että cossikisat ovat olemassa. Se antaa innokkaimmille harrastajille tilaisuuden esiintyä ja muille nauttia upeista esityksistä. Minulle kisat antavat hengähdystauon conin tungoksesta ja tilaisuuden tutkia myyntipöytien tarjontaa ilman kamalaa ruuhkaa. Ne ovat oikeasti melkeinpä conin paras aika shoppailulle.

Cosplay-deitti on varmasti hauska, jos tuntee hahmoja laajalti. Uskon, että sillä on paikkansa coneissa. Samoin on virallisilla valokuvaajilla. Pisteet sille, joka keksi, että voi saada oikeasti taitavan ihmisen ottamia kuvia puvuistaan ja vielä ilmaiseksi. Hei, tämä on loistavaa! Ja se, että pidetään luentoja harrastuksen eri osa-alueista, sekin on upea juttu. Sinne vain kuuntelemaan ja kyselemään, tilaisuus kannattaa käyttää hyväkseen. On myös hienoa, että löytyy taitavia ihmisiä, jotka haluavat jakaa tietämystään muille harrastajille.

Ylipäätään minusta on hyvä asia, että harrastuksen ympärille on kehittynyt monenlaista ohjelmaa. Nyt on myös tulossa ilmeisesti pelkästään cosplayhin keskittyvä Cosvision ja pukujen yms. valmistukseen perehtyvä Cosplay Bootcamp. Kiva juttu, että lisää hyviä tilaisuuksia kehittää itseään tulee.

En silti usko, että nuo tapahtumat ovat minua varten enkä usko, että muiden conien cosplay-ohjelmista minua kovin useasti löytää. Istun luultavasti jollain toisella luennolla juuri silloin tai shoppailen. Tämä taas ei tarkoita, että vastustaisin harrastuksen kehittymistä tai haluaisin muilta nuo mahdollisuudet kieltää (kuten ilmeisesti minua on tulkittu). Tämä ei tarkoita edes sitä, etten itse haluaisi kehittyä. Minä en vain halua kisata tai olla erityisesti esillä enkä käyttää coniani uusien taitojen opetteluun, kun on niin paljon muutakin, mitä voin mennä katsomaan. Opettelen uudet taidot mieluummin kotona, kun on sopiva hetki.

Sen myönnän, että olisi kiva saada joskus puvuista kunnollisia kuvia ja myös yhteiskuvia toisten cossaajien kanssa. Olen silti liian ujo ja arka lähteäkseni järjestämään ryhmäcosplayta erillisestä photoshootista puhumattakaan. Ehkä rohkaistun tämän asian suhteen jonain päivänä, ehkä en. Kamerat ovat ahdistavia, kun niitä käyttää joku toinen.

Joka tapauksessa tämä on minun tapani harrastaa cosplayta. En tee sitä samoin kuin kenties monet muut. En silti näe, että tapani olisi muilta pois. Cosplay harrastuksena ei kuole, jos minä skippaan siihen liittyvän ohjelman.



Lisää cossi-kuvia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti