22. joulukuuta 2013

Kööpenhaminaa ja Aalborgia

Itsenäisyyspäivä tuli vietettyä vähän epätavallisissa merkeissä, kun herätys oli jo kolmen jälkeen aamuyöllä ja lentokin lähti ennen seitsemää. Suuntana oli Kööpenhamina, Tanska. Toki myös vuosisadan myrsky sattui samalle viikonlopulle, joten saimme oman osuutemme tuulesta ja rakeista. Keli ei suosinut reissaamista, mutta eipä matkalle sään takia lähdettykään :P

M:n veli on siis elokuusta opiskellut Tanskassa, joten lähdimme häntä moikkaamaan. Ensimmäisen päivän olimme M:n ja appivanhempieni kanssa tutustumassa Köpikseen... joskin minä olin ainoa, jolle paikka sinällään oli uusi. Kaksi seuraavaa päivää vietimme Aalborgissa, jossa ei kovin paljon ollut nähtävyyksiä, mutta nättejä taloja ja pari museota kuitenkin. Sosialisointi oli kuitenkin Aalborg-osuuden päätarkoitus, joten lauantaina istuttiin aika pitkään ravintolassa ja vietettiin joku tovi ihan vain viidestään hotellihuoneessa löllimässä ja juttelemassa.

Mutta joka tapauksessa reissussa tuli jokunen kuva napattua.

Kööpenhamina

Hienot "verhot" hotellin julkisivulla

Merivesi oli melkoisen korkealla...

Pieni Merenneito

Rivo jääkarhu alusvaatemyymälän ikkunassa

Sarumanin torni!

Köpiksessä tosiaan pyörimme säästä huolimatta kaupungilla. Kävimme katsomassa Pientä Merenneitoa, koska minä en ollut patsasta aiemmin nähnyt kuin kuvissa. Matkalla saimme taistella melkoista tuulta ja raekuuroja vastaan, joten palatessa kutsui kahvila ja kuuma kaakao.

Lisäksi kiertelimme erilaisia kauppoja, muttemme ostaneet oikeastaan mitään. Koko reissulta ei tarttunut mukaan ainuttakaan matkamuistoa x)

Ilta meni Tivolissa, mutta siellä osa laitteista oli myrskyn vuoksi pois käytöstä. Loppuihin ei innostanut mennä, koska tuuli tuiversi ilmankin. Joka tapauksessa Tivolin valot olivat erittäin kaunista katseltavaa.

Aalborg

Aalborgissa ei ihmeitä tehty. Vähän kierreltiin kaupungilla ravintolassa istumisen lisäksi ja käytiin myös katsomassa M:n veljen kämppää eli käytännössä soluhuonetta. Lauantai hujahti jotenkin todella nopeasti iltaan, ei oikein ehtinyt edes tajuta.

Sunnuntaina M:n veli oli päivän koululla. Me muut kolusimme tosiaan pari museota ja yhden kirkon. Sen lisäksi kiertelimme katselemassa päivänvalossa paikkoja, joissa oli käyty jo illalla. Toinen museoista oli hauska yllätys. Sinne mentiin kadulta hissillä ja siellä oli fransiskaanikirkon rauniot sekä paljon ihmisten luita. Yksi kokonainen luurankokin löytyi. Juuri kyseisenä päivänä museossa oli myös tarjolla ilmaiseksi paikallista olutta, jota tuli sitten maistettua. Vaalea olut oli aika kitkerää, mutta tumma oli ihan hyvää.

Iltapäivää vietettiin Mäkkärissä ja hotellin aulassa istuen ja viidestään jutellen. Siitä jatkoimme lentokentälle. Meinattiin melkein myöhästyä vaihtolennosta, kun ensimmäinen oli vähän myöhässä ja terminaalien välillä kilometrin verran kulkemista. Ehdittiin kuitenkin juuri ja juuri paikalle ja päästiin vielä koneeseen.

Reissu oli aika rankka ja väsyttävä, mutta tulipahan nähtyä Tanskaakin x)