1. joulukuuta 2013

Japani: Päivät 7 ja 8

Joulukuu alkoi, mutta minulla ei ole oikeastaan hyviä ideoita joulupostauksille. Otan kyllä sellaisia vastaan. Olen vähän huono tempaisemaan tällaisia tyhjistä. Mutta nyt kuitenkin vielä kuvaus reissun viimeisistä päivistä, vaikka epäilemättä aihe alkaa jo kyllästyttää ;D

Odaiban nähtävyydet ja lähtö

Viimeisenä kokonaisena päivänä poukkoilimme heti aamusta edestakaisin. Kävimme jo tutuksi tulleessa kahvilassa syömässä, minkä jälkeen piti mennä postittamaan kortit. Ensin ajattelimme etsiä ihan postitoimiston, mutta ulkona paleli sen verran, että päätimmekin poiketa vielä hotellille. Siellä tulin ajatelleeksi, että kenties sieltäkin sai merkkejä. Ja saihan niitä. Meidän tarvitsi vain ostaa merkit, hotellin henkilökunta hoiti ne kortteihin ja kortit postiin. Toivottavasti löysivät kaikki perille :)

Seuraavaksi suuntasimmekin Yurikamome-linjalle, joka lähti aivan hotellimme edestä Shiodomen asemalta. Kyseisellä yksiraiteisella junalla pääsee Odaiban tekosaarella, johon halusimme myös päästä reissumme aikana tutustumaan. Matkustimme ensin koko matkan päästä päähän, koska eihän meillä mikään kiire ollut ja maisemia oli mukava katsella.

Rainbow Bridge

Odaibassa oli yllättävän paljon myös rakentamatonta aluetta

Leikkikenttä

Laajahko rakennustyömaa

Valtava saha, jonka merkitys ei meille selvinnyt
Menimme tosiaan Yurikamomen päästä päähän ja hyppäsimme sitten paluumatkalle viereiseltä raiteelta lähtevään junaan. Muutaman pysäkinvälin jälkeen hyppäsimme pois Tokyo Big Siten kohdalla pois. Kyseessä on valtava messukeskus, joka on rakennettu 20 metrin korkeuteen pylväiden päälle. Paikalla oli ilmeisesti jotkut messut menossakin, sillä lappukaulaisia ihmisiä kulki sisäänpäin. Käväisimme alakerrassa ihmettelemässä, mutta varsinaiseen messutilaan emme yrittäneet edes pyrkiä.

Tokyo Big Site

Tein Big Sitessa olevasta konbinista tällaisen löydön. Ostin siis lähinnä Cactuarin takia... itse Pretzit paljastuivat myöhemmin aika kamalanmakuisiksi :D

Matkalla päätepysäkille olimme bonganneet suuren maailmanpyörän, jonne päätimmekin sitten mennä. Hyppäsimme siis Big Sitelta junaan ja matkustimme seuraavalle asemalle, jonka kyljessä maailmanpyörä käytännössä oli. Se maksoi muistaakseni 900 jeniä per pää, mutta mentiin joka tapauksessa. Valitsimme tarkoituksella kokonaan läpinäkyvän vaunun, mutta ei pohjasta silti läpi näkynyt... sen verran se oli naarmuuntunut. Joka tapauksessa maisemat olivat ehdottomasti näkemisen arvoiset.

Odaibaa yleisesti

Mielenkiintoinen pilvenpiirtäjä

Katolle oli joku taiteillut sydämen
Maailmanpyöräilyn jälkeen menimme sen vieressä sijaitsevaan pelihalliin, jossa oli myös kahvila ja ravintola. Kahvilaan pyrimme, mutta ravintolan työntekijä kertoi meille ystävällisesti sen aukeavan vasta kymmeneltä. Menimme siis pelihalliin pyörimään väliajaksi.

Pelihallissa oli UFO-catchereita enemmän kuin jaksoi laskea. Kokeilimmekin yhtä sellaista, siinä kun sattui olemaan Madoka-figuuri aika houkuttelevasti tarjolla. 500 jeniä sinne taisi upota, mutta figuurilaatikko ei suostunut putoamaan hollille, joten päätimme suosiolla luovuttaa.

Paikalla oli myös muutamia tanssipelien harrastajia, joiden suorituksia tuijotteli enemmän kuin mielellään. Olivat nimittäin oikeasti erittäin hyviä. Kuvata siellä ei saanut, joten todistusaineistoa ei valitettavasti ole.

Törmäsimme myös mielenkiintoisen näköiseen ravintolaan pelihallin perukoilla, mutta valitettavasti se ei ollut auki. Muuten olisimme saattaneet vierailla siinä.

Kun kello tuli kymmenen, suuntasimme kahvilaan uudestaan. Nyt sielläkin oli työntekijä paikalla. Yritimme ottaa häneen kontaktia, jotta olisimme saaneet tehtyä tilauksen, mutta hän ei reagoinut millään tavalla. En tiedä, teimmekö jotain pahasti väärin, mutta tosiaan yrityksestä huolimatta mitään reaktiota ei tullut. Koetimme katsoa, oliko paikalla mahdollisesti automaatti, josta tilaus olisi pitänyt tehdä, mutta ei siellä ollut. Lopulta hipsimme pois kokonaan, kun kerran mitään kontaktia ei saanut. Tapahtuneesta jäi vähän ikävä fiilis. En vieläkään tiedä, teimmekö jonkin etikettivirheen vai eikö kyseinen henkilö vain halunnut olla ulkomaalaisten kanssa missään tekemisissä =/

Noh, matka jatkui pelihallin ulkopuolelle, josta löytyi heti pari kivaa kuvauskohdetta.

Jouluisin joulukoriste ikinä!

Kuvautin itseni Hatsune Mikuna, kuva toki ympäröity ihanasti joulukoristenauhalla <3

Pelihallin läheltä löytyi Venus Forte -nimen kauppakeskus. Koska evästä oli saatava, päätimme mennä siellä Lotteriaan syömään. Sieltä onneksi sai palvelua :) Tilasimme kummallekin Teriyaki hambaagaa -ateriat... tai siis M tilasi sujuvalla japanilla. Oli aika jännän makuista sapuskaa, mutta kelpasi joka tapauksessa.

Kävimme myös Venus Fortessa pyörähtämässä, mutta sieltä ei löytynyt mitään erityisen mielenkiintoisia kauppoja, joten jatkoimme matkaa Yurikamonella kohti Gundam-robotin sijaintipaikkaa.

Venus Forte sisältä

Matkalla takaisinpäin näimme kiehtovan vesipuiston
Jäimme oikealla asemalla pois, mutta Gundam-robottia ei näkynyt missään. Onneksi pian havaitsimme kuitenkin kyltin, joka opasti oikeaan suuntaan. Lisäksi porukkaa oli muutenkin menossa sinnepäin. Eräs pikkupoika hehkutti robottia jo etukäteen, joten oli helppo päätellä, ettemme ole menossa ihan vikapaikkaan.

30-metrinen robotti on lopulta aika helppo havaita, kun on vain rakennuksen oikealla puolella. Gundam ei ole mitenkään minun juttuni eivätkä jättirobotit kiehdo minua erityisen paljon. Silti on pakko myöntää, että kun sellainen seisoo nenän edessä, se on pirun vaikuttava näky. Ihan eri fiilis kuin tuijotella vastaavia animessa tai elokuvissa. Kokeilkaa vaikka itse :P

Kuvassa on robotin lähellä myös ihminen. Siitä on hyvä verrata kokoeroa :D Olisi ollut ihan kiva saada kuva itsestä robotin jalan juuressa, mutta se oli ympäröity aidalla, joten ei voinut mennä hyppimään lähelle.

M osti itselleen automaatista oman robotin ja kävimme myös Gundam-kaupassa. Sieltä ei kuitenkaan tarttunut mitään mukaan, mutta kiva oli käydä katselemassa. Koska robotin takana oli valtava kauppakeskus ja meillä oli aikaa, päätimme poiketa ostoksille. Ylläripylläri päädyimme taas Uniqlohin ja ostin lisää pantsuja :D Tällä kertaa lähtivät mukaan myös tohvelit, yöpaita ja kotihousut. Kaikki ovat olleet kovassa käytössä, sillä ovat päällä todella mukavia.

Kauppakeskuksessa olisi ollut myös Gundam-museo, joka kiinnosti M:aa, mutta emme lopulta menneet sinne. Se oli aika kallis eikä M sitten ollut niin kiinnostunut, että olisi halunnut maksaa siitä niin paljon. Minä en ollut oikeastaan ollenkaan kiinnostunut, mutta olisin totta kai mennyt mukaan, jos M olisi sinne oikeasti halunnut. On hänkin käynyt minun kanssani paikoissa, jotka eivät häntä innosta.

Shoppalukierroksen jälkeen kävimme vielä bongaamassa Vapaudenpatsaan kopion, koska se sattui olemaan kauppakeskuksen toisella puolella.

Ehkä seuraavaksi pitää käydä New Yorkissa, että saa kolmannen kuvan Vapaudenpatsaasta? Ei sinällään hullumpi idea, se vain maksaa aika turkasen paljon.

M olisi tuossa vaiheessa ilmeisesti halunnut palata hotellille, mutta minä sanoin haluavani sittenkin pari päivää sitten Akihabarasta bongaamme Monster Hunter -koululaukun :D Niinpä miesparka joutui sitten raahautumaan takaisin Akibaan minun takiani. Okei, olisin mennyt yksinkin, jos M ei olisi suostunut lähtemään mukaan... ja ehkä juuri sen takia hän suostuikin.

Kiersimme Kotobukiyan taas läpi kokonaisuudessaan, mutta ostimme vain sen haluamani laukun. Sitten palasimme hotellille ja ryhdyimme laittamaan kamoja kasaan. Pakkaamiseen meni yllättävän pitkään ja se oli turkasen hankalaa. Ostettu laukku osoittautui myös erittäin hyödylliseksi, sillä kaikki tavara ei millään mahtunut matkalaukkuihimme. Sama ongelma oli viime reissullakin, mutta silloin meitä oli kuusi henkeä matkassa, joten toisten laukkuihin pystyi tunkemaan ylimääräiset ostokset.

Illalla kävimme vielä ruokakaupassa ja katselimme haikeina näkymää hotellihuoneen ikkunasta. Viikossa siihen ei ehtinyt todellakaan kyllästyä. Minä olisin halunnut mennä viimeiselle visiitille oikeastaan mihin tahansa shinto-pyhättöön, mutta kello oli sen verran paljon, ettei se ollut järkevää. Tämä juttu jäi minua vähän kaivelemaan, sillä olisin oikeasti halunnut. Seuraavaa vierailukertaa kun saa odottaa aivan liian pitkään :(

Tahtoisin takaisin ihastelemaan tuota näkymää <3

Aamulla oli herätys kello 6:15. Itse tosin heräilin jo yöllä pariin otteeseen. Nukuin jotenkin kamalan levottomasti ja jossain vaiheessa olin täysin varma, että sänky tärisi. Enää en ole varma, tärisikö se oikeasti vai kuvittelinko vain unenpöpperöisenä. Tosin saattoihan yön aikana tapahtua pieni maanjäristys. Niitä on kuitenkin aika usein Japanissa.

Ennen kasia olimme jo tehneet check-outin hotellista ja bussi nouti meidät kello 8:10. Naritaan ajo kesti reilun tunnin, joten olimme hyvissä ajoin kentällä, kun lentomme lähti vasta tasan 12:00. Kentällä tosin riitti hyvin tekemistä (toisin kuin esim. Pariisissa), sillä pääsimme viemään laukkumme varsin nopeasti.

Kävimme ostoksilla ensin Uniqlossa (taas vaihteeksi pantsuja :D) ja kiertelimme muutamissa muissakin kaupoissa. Ostin mm. uuden vyön yukataani. Obia en tälläkään reissulla valitettavasti löytänyt, ehkä tilaan sellaisen muuta kautta joku kerta. Viimeiset jenit tuhlasin Pockyihin ja Kitkatteihin.

Lento takaisinpäin oli tuskaisen pitkä. Jotenkin sen Japaniin päin kestää, mutta Suomeen tullessa hajoilee kunnolla. Sitä paitsi paluu koitti aivan liian pian. En malta odottaa, että pääsen taas Japaniin. Tosin tiedostan, että siihen voi mennä hyvin pitkään, ennen kuin saan tuon miehen suostuteltua uuteen reissuun siihen suuntaan. Tiedän, että maailmassa on paljon muutakin nähtävää ja matkustan toki muuallekin mieluusti, mutta jokin Japanissa vain kovasti vetää minua.

Monty-kun ja Kyuubei valmiina lähtemään Suomeen hienossa Monster Hunter -laukussa

Japanin yllä

Siperiaa lentokoneesta nähtynä

Ja siinäpä oli sitten matkakertomus tältä reissulta. Paluusta on kohta jo kuukausi, mutta ikävä ei ole helpottanut. Mutta joka tapauksessa nyt on tarkoitus yrittää saada jotain muutakin juttua blogiin... kenties tosiaan jotain joulua liippaavaa. Tarkoitus ei ole muuttaa tätä matkailublogiksi, vaikka tänä vuonna kieltämättä sitä osastoa on paljon tullutkin kirjoiteltua x)

1. Tuo teidän hotellin ikkunanäkymä oli aivan mahtava! Oliko sielläpäin jo miten paljon jouluvalaistusta? Pakko kysyä, kun tämmönen jouluhörhö olen :D Joulupostauksiin liittyen: Itse ajattelin ainakin kirjoittaa postaukset siitä, miten koristellana meidän kämppä jouluksi, ja että millaiset joulukoristeet itseä viehättää (ja mitkä nimenomaiset koristeet oli lapsena tärkeitä), ja vähän ehkä siitäkin, millaisia koristeita olen itse askarrellut/askartelemassa. Ja kiinnostaisi myös lukea muiden jouluperinteistä! :)

1. Kyllähän siellä niitä valoja oli ja kuusia varsinkin. 1.11. lähti Halloween-koristeet pois ja vaihtui joulujutut tilalle.

Täytyy katsella, saisiko noista aiheista jonkinlaista juttua aikaiseksi x)