27. toukokuuta 2013

Pariisi: Päivä 4

Ja viimeistä postausta viedään! Yllättävän paljon olenkin saanut näiden kirjoittamiseen menemään aikaa, vaikka kuvia on enemmän kuin tekstiä. Mutta ei välitetä siitä, hiljaa hyvä tulee.

Viimeisenä päivänä aurinko onneksi taas paisteli ja ilmakin tuntui kohtalaisen  lämpimältä. Tuuli kuitenkin vaikutti kylmältä, joten varmuuden vuoksi mukaan lähti hupparin lisäksi takki ja huivi. Aamiaisen jälkeen (tällä kertaa kävimme syömässä M:n äidin kanssa brittiläisen aamupalan) suuntasimme taas Eiffel-tornille. Tosin nyt kohteena ei ollut itse torni vaan Seinen ranta sen vieressä. Sieltä nimittäin lähti aamupäivän puolella jokiristeily.

Toiseen suuntaan risteilyllä oli ihan miellyttävää olla, mutta toiseen mennessä tuuli puhalsi niin kylmästi, että sormet muuttuivat kohmeisiksi. Auringonpaiste oli myös niin kirkas, etten nähnyt kameran näytöltä mitään. Kun siis kuvia napsittiin sokkona ja kankein sormin, voi laadunkin arvata :D

Satama Seinen rannalla

Suojavarustus aurinkoa ja tuulta vastaan

T-rexin luuranko

Kullatut patsaat sillan päässä

Samaisen sillan keskikoriste

Joku tärkeä rakennus? :D

Muutama pilvenpiirtäjä (näitä ei näkynyt kovinkaan paljoa keskustassa)

Vapaudenpatsas

Risteilyn jälkeen matkasimme takaisin hotellille päin. Check outin olimme kyllä jo tehneet, mutta tavaramme olivat yhä hotellilla säilössä. Ennen niiden hakemista poikkesimme vielä karkkikauppaan ostamaan tuliaisia työkavereille ja syömään paikalliseen hampurilaisketjuun. Sieltä sai kyllä maukkaat ja tuhdit ateriat, mutta hampurilaisissa oli valitettavan tulista sinappia. Tuolloin tapahtuikin sitten reissun kolmas "onnettomuus" eli poltin sinapin kanssa suupieleni. Sain kirjaimellisesti palorakkulan siihen, ja sen parantelemiseen meninkin sitten viikon verran. Teki aika turkasen kipeää.

Kipeästä suupielestä ja polvesta huolimatta oli puskettava eteenpäin. Haimme tavarat hotellilta ja siirryimme jälleen metroilemaan ja junailemaan. Oikea junaraide löytyi todella helposti ja matka tuntui huomattavasti lyhyemmältä kuin tullessa. Tällä kertaa kuulimme haitarimusiikin sijasta laulua.

Minulla oli suunnitelmissa napsia valokuvia radan varressa olevista näteistä taloista, mutta täydessä junassa saimme paikat juuri väärältä puolelta junaa, joten kuvat jäivät ottamatta. En viitsinyt tunkea käytävän toisella puolella istuvan kiinalaisperheen luokse räpsimään kuvia ;D

Lentokentällä olimme hyvissä ajoin. Valitettavasti emme päässeet vielä useampaan tuntiin jättämään matkatavaroitamme eli koomasimme kilpaa sohvalla tylsistyneinä. Sen jälkeen jonotimme vielä ainakin tunnin verran tiskille. Sitten pitikin jo kiireesti juosta kahville, vessaan ja viimeisille ostoksille tax freehin. Totta kai lento lähti eri portilta kuin oli ilmoitettu, joten siinäkin tuli häslinkiä. Tosin syystä tai toisesta lennolle alettiin porukkaa ottaa sisään myöhässä eli ei lopulta ollutkaan niin kovin kamala hoppu.

Koomaus ja säätäminen kentällä latisti vähän päivän mielialaa eikä antanut kovin tehokasta mielikuvaa ranskalaisista. Mutta kenties olimme paikalla vain liian ajoissa... Plussana mainittakoon kuitenkin, että saimme laukkuja jättäessämme asioida suomeksi. Olin varautunut englannin puhumiseen, joten suomen kuuleminen hämäsi pahemman kerran x)

Koomausta kentällä... jonkun pygmin jalat eivät näköjään ylettäneet sohvalta lattialle :D

Maisemia lentokoneesta katsottuna
Lento meni rauhallisesti syödessä, matkapäiväkirjaa raapustaessa ja lukiessa. Fiilis oli aika väsynyt. Välistä myös katselin maisemia ikkunasta, mutta mitään suurempaa ei enää jaksanut pohtia. Se jäi vähän harmittamaan, etten tajunnut napata Tallinnasta kuvaa. Kaupunki nimittäin näytti turkasen hienolta valomereltä, kun lensimme sen ylitse. Helsingissä ei paljon kuvia sitten voinutkaan edes räpsiä, kun laskeutuminen alkoi ja kamera piti sammuttaa (sehän olisi varmasti aiheuttanutkin onnettomuuden :P).

Suomen päässä kaikki sujui nopeasti ja päästiin vaivattomasti (tai minä vaivaisesti) takaisin parkkihalliin eikä edes eksytty matkalla. Kotiin ajeltiin ilman välipysähdyksiä ja yökahteen mennessä taidettiin olla jo pedissä. Viimeisenä reissupäivänä ei tosiaan ihmeitä tapahtunut, mutta risteily oli kyllä sille sopivan rento päätös.

Ihan kaikkea ei Pariisissa ehditty nähdä, mutta sen verran kuitenkin, ettei ihan heti himota mennä uudestaan. Tänä vuonna olisi näillä näkymin vielä pari reissua kuitenkin tiedossa, mutta kerron niistä tarkemmin sitten joskus, kun tulevat ajankohtaisiksi.