15. toukokuuta 2013

Pariisi: Päivä 1

Lähdimme Pariisiin 9.5.2013 hyvin varhain aamulla. Herätys oli 3:45, mutta se oli hämmästyttävän kivuton, vaikka olenkin aamu-uninen. Ehkä jännitystä oli tarpeeksi ilmassa?

Porukat ilmestyivät meille 4:30 ja M:n vanhemmat treffattiin 5:15. Lentokentällä olimme jo hyvissä ajoin, mutta siellä oli melkoinen ruuhka, joten saimme jonotella hyvän tovin sekä matkatavaroiden kanssa että turvatarkastukseen. Sen jälkeen ehtikin vain pikaisesti mässyostoksille ja sitten piti jo nousta koneeseen.

Tällä kertaa lentokone oli minulle jo tuttu juttu, joten sinällään siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Vähän harmitti, ettei osuttu ikkunan kohdalle. Nousu ja lasku jäivät siis näkemättä. Painetta tasaavat tulpat olivat taas korvissa, ja näin herkkäkorvaiselle ne ovat kyllä tosi jees juttu. Suosittelen lämpimästi, jos on taipumusta korvien lukkiintumiseen. Omani menevät lukkoon jo Lahden Kärpäsen mäkeä noustessa, joten todellakin tarvitsen lentokoneessa noita tulppia :D

Aitoon Pariisi-tunnelmaan päästiinkin sitten jo junamatkalla lentokentältä hotellille. Vaunuumme ilmestyi kaveri soittamaan haitarimusiikkia. En ole kyseisen musiikkityypin suuri ystävä, mutta silti tuo oli piristävä ylläri.

Metrolla seikkailu oli yllättävän helppoa, joten hotelli löytyi vaivattomasti. Huoneita emme kuitenkaan saaneet ennen kahta. Niinpä päätimme mennä ensin syömään ja sitten kiertelemään paikkoja. Ruokapaikaksi valkkautui lähin ravinteli, mikä oli virhe. Tilaamani kanasalaatti oli oikeasti broilerinkoipireisi, jossa oli vain luuta ja nahkaa sekä kasa vihreää salaattia, jonka päällä oli yksi tomaatin pala. Ja tuosta piti vielä maksaa lähes 12 euroa! Murhh, ei syöty siellä toiste.

Kaupunkikierros oli sitten vähän miellyttävämpi kokemus ja muutama kuvakin tuli napsaistua.

Gare De L'Estin asema hotellin lähellä

Saint Laurentin kirkkoa

Katunäkymää

Lisää katunäkymää

Pienen ruokakaupan edusta

Kahdelta tosiaan saatiin sitten hotellihuoneet. Kaikki olivat eri kerroksissa, mutta eipä tuo haitannut. Minun ja M:n huone oli viidennessä, joten emme viitsineet kivuta koko matkaa ylös portaita pitkin. Hissi sitten herättikin lievää kauhua minussa, kun se oli vain komeron kokoinen ja muutenkin epämääräinen. Hyvin se silti perille vei, mutta on kyllä tähän mennessä ollut pienin näkemäni hissi.

Valitettavasti hissi oli niin pieni, ettei siitä saanut järkevää kuvaa, mutta huonetta sen sijaan kuvasinkin vähäsen. Siellä kaikki lattiaa myöten oli vinoa... luultavasti yhtään suoraa kulmaa ei olisi löytynyt, vaikka olisi ryhtynyt etsimään.

Sänkyyn mahtui hyvin nukkumaan kaksi, mutta se oli pahasti vinossa x)

Tapetit olivat suorastaan hemaisevat :D

Ikkunasta näkyi Saint Laurentin kirkko.

Kylppäri oli kauniin punainen ja siellä oli kylpyamme <3

Tavaroiden purkamisen jälkeen lähdimme etsimään Sacré-Cœuria. Matkalla tuli poikettua myös parissa pikkuliikkeessä, ja minä valitettavasti jouduin paikallisten ahdistelemaksi. Kaksi miestä päätti väkisin tyrkyttää minulle rannenauhaa, jota en olisi halunnut ja yritti vaatia siitä 10 euroa palkkioksi. Jäi jokseenkin paha maku suuhun moisesta. Jatkossa sitten roikuinkin tiukemmin M:n käsipuolessa kiinni ja varoin ottamasta katsekontaktia keneenkään vähänkään epäilyttävään. Liekö turhaa varovaisuutta, mutta ainakin sain olla rauhassa.

Mutta siis perille löysimme ja kiersimme sekä kirkon että kryptan. Kapusimme myös huipulle kaikki 300 askelmaa, mikä oli tottumattomalle melkoinen urakka ja luultavasti yksi syy siihen, että olen nyt saikulla ja liikkumiskiellossa polveni takia.

Kirkossa ei saanut kuvata ollenkaan, sillä se olisi häirinnyt messuun osallistujia ja rukoilijoita. Varsin ymmärrettävää, en itsekään haluaisi välttämättä joutua kuvatuksi. Sen sijaan muuten tuli kuvailtua.

Näyttävä kirkkorakennus

Näkymiä kukkulalta

Kryptaa... tunnelma oli jotenkin jännittävä x)

Kirkon lähiympäristöä ylhäältä katsottuna

Huilaustauko kesken kapuamisen

Lisää maisemia korkeuksista

Vihdoin perillä jokseenkin hengästyneinä :D

Eiffel-tornistakin nähtiin ensimmäinen vilkaisu jo tuolloin.

Ennen hotellille palaamista halusimme vielä etsiä Moulin Rougen, sillä se kuulemma sijaitsi samalla alueella. Pyörimme taas pikkuliikkeissä ja kävimme kahvittelemassa, ennen kuin lähdimme todella ihmettelemään kohdetta.

Tällä kertaa onnistuimme kuitenkin eksymään useamman kerran. Pyörimme ja kuljeskelimme ties missä, mutta tulipahan räpsittyä kuvia taloista ja pikkukaduista. Lopulta myös se kaivattu punainen mylly tuli vastaan ja sitä ihasteltiin tovi ensin kadunvarresta ja sitten Starbucksin terassilta käsin.

Alas on pitkä matka...

Karttaa jouduttiin tutkimaan useampaan otteeseen :D
Talot olivat minusta jollain tapaa viehättäviä, olisin voinut kuvata niitä paljon enemmänkin.

Tunnelma oli mukava ja kadunvarret ihanan vehreitä.

Innostuinkin räpsimään useamman katukuvan.

Ensin löysimme väärän myllyn...

... ja lopulta sen oikean :)

Joskus seitsemän ja kahdeksan paikkeilla könyttiin aika väsyneinä takaisin hotelliin. Päivä tuntui pitkältä, mutta antoisalta. Päätin nautiskella kylpyammeesta, kun sellainen kerran meille oli suotu. Kahdessa muussa huoneessa sitä ei ollut tarjolla, joten taisin saada parit kateelliset katseet.

Kylvyssä käyminen oli jotain aivan mahtavaa. Minusta on sääli, ettei nykyaikaisissa asunnoissa Suomessa ole ammeita... minä tykkäisin oikeasti lillutella sellaisessa. Kuumaa vettä, vaahtoa ja hyvä kirja, aivan loistavaa. Noh, ehkä sitten taas seuraavalla reissulla.

Nukkumaan mentiin suhteellisen ajoissa, koska herätys oli jo 6:15. Seuraavaksi päiväksi oli suunnitteilla visiitti Notre Damella, muttei aikomustakaan jonottaa sisään. Siitä kuitenkin tarkempaa juttua toisessa postauksessa.

1. Paineen tasoittavia korvatulppia? Ah, miksi minä kuulen tästä vasta nyt! Kiitoksia vinkistä, tuo pitää käyttää hyödyksi nyt seuraavalla kerralla kun lentää (: Mistä ostit ne?

Viime lento ilmeisesti (?) vahingoitti jonkin verran korvia, kun tillitystä tullut tasaisen epätasaisesti jo ihan maan kamaralla.

Ja tykkään muuten itsekin ammeista ja harmittelen, ettei meillä sellaista ole. Ekassa omassa asunnossa oli, työpäivän jälkeen vaahtoa, hyvä musiikki, kirja ja tuoksukynttilät niin avot.

1. Niitä saa ihan apteekista... Aeroplanes tms. on nimi. En muista tarkkaan ja ehdin jo paketin heittää pois. Mutta varmastikin osaavat apteekista antaa kysymällä. Maksavat noin 10 euroa, joten hintakaan ei ole paha, kun ajattelee hyötyä.

Amme tosiaan olisi mukava. Sääli, ettei niitä nykyisin suosita.