28. toukokuuta 2013

Kirjoituskurssikuulumisia

Sain vihdoin tänään kirjoituskurssin sisällön näkyviin. Mikälie tietotekninen vika siinä olikaan, mutta piti tukeen ottaa yhteyttä, ennen kuin kurssi suostui minulle avautumaan. Melkoisen turhauttavaa ja nelisen päivää menikin vähän niin kuin hukkaan tässä. Noh, 146 on vielä jäljellä, joten todennäköisesti saan kurssin suoritettua.

Kurssilla kirjoitetaan neljä tekstiä (1 laaja ja 3 suppeaa). Sain listan valittavista tekstityypeistä. Siellä ei ollut ihan niin paljon fiktiota kuin olin toivonut, mutta kaipa minä kykenen pari asiallisempaakin tekstiä vääntämään. Hämmästyin myös sivumäärien suhteen. Olin odottanut paljon pidempiä sivumääriä, mutta laaja teksti onkin vain 3-4 sivua Times New Romanilla, rivinvälillä 1,5 ja kirjasinkoko 12:lla. Suppeat taas ovat noin sivun verran samoilla ehdoilla. Siis oikeasti ihan älyttömän lyhyitä!

Veikkaankin, että suurin ongelmani aiheutuu juuri tästä lyhyydestä. Kirjoitustyylini ei ole suoranaisesti rönsyilevä, mutta sivu esim. novelliin voi tuottaa vaikeuksia. Arvostelun tms. pystyn luultavasti siihen mahduttamaan, mutta haluan oikeasti kirjoittaa myös sitä fiktiota. Sivumäärä myös rajoittaa aiheen valintaa. Kovin syvällistä pohdintaa tms. ei noin lyhyeen pätkään taida saada... ainakaan minun taidoillani.

Laajaan tekstiin haluaisin kirjoittaa aiheesta romaanin synopsis ja ote romaanitekstistä. Minulla ei tosin ole valmiina mitään originaalia, mutta ehkäpä siihen voi keskeneräistäkin juttua käyttää? Vähän kyllä epäilyttää, mitä tästä tulee.

Joka tapauksessa olen tämän illan aikana saanut sen verran aikaan, että olen valinnut tekstityypit (edellämainitun lisäksi tosiaan novelli, arvostelu ja blogiteksti, jonka ehkä julkaisen myöhemmin täällä) ja kasannut oppimateriaalia. Listasin itselleni kolme kirjaa, jotka ajattelin huomenna hakea kirjastosta. Tarvitsen myös valitsemistani tekstilajeista jotain ajankohtaista lukemista. Minulla on tuorein Regina, josta löytynee jokunen novelli (kirjastosta tietysti voisi lainata jonkun kokoelman), ja ehkä Hesaria voisi hyödyntää blogien ja arvostelujen suhteen. Muutenkin noita kyllä löytyy netistä pilvin pimein, joten ongelma voi olla enemmänkin runsaudenpula.

Puhtaasti pohjatyön linjalla siis mennään. Riviäkään en ole vielä kurssia varten kirjoittanut enkä oikeastaan kunnolla lukenut tulostamiani juttujakaan. Tästä se kuitenkin lähtee :)

Yritin katsella, olisiko Lahdessa jotain kirjoittamiseen liittyviä kursseja, mutta kesäksi ei näyttänyt olevan tarjontaa. Pitää silmäillä varmaan uusiksi lähempänä syksyä. Tänä vuonna olisi hyvä sauma aloittaa, kun japanin tunteja ei ole joka viikko. Saa vinkata, jos bongaa jonkun täkäläisen kirjoituskurssin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti