14. marraskuuta 2012

Päivän sapuskat

Ihan omaksi huvikseni ajattelin keräillä päivän syömiset blogipostaukseen. Okei, tähän voi vaikuttaa myös se, että käväisin terveydenhoitajalla tänään. Japanin reissulla tulleet kilot eivät ole vieläkään karisseet, joten pitäisi oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni. Terveydenhoitajankin mielestä kolmisen kiloa voisi ihan hyvin pudottaa... tosin punnitsi minut talvikengät jalassa, joten vaa'an näyttämä paino ei nyt tainnut ihan realistinen olla.



Keskiviikko 14.11.2012

Aamiainen

2 siivua Minihiilariruisleipää (HH 8,4 g)
2 siivua kinkkuleikettä (HH 0 g)
Kurkkua (HH 0 g)
Voita (HH 0 g)
Kuppi mustaa teetä (HH 0 g)

Kahvitauko töissä
Mandariini (HH 8,3 g / 100 g, ei tietoa mandariinin painosta)

Lounas
Broilerisalaattia, sis. salaattia, tomaattia, juustoa (valitettavasti kevyt), broileria + salaatinkastiketta, leipäkuutiot lensivät roskikseen (HH n. 20 g)
Kermaviili (HH 10 g)
Kupillinen kivennäisvettä (HH 0 g)

Kahvitauko töissä
Kuppi vihreää teetä (HH 0 g)

Päivällinen
N. 200 g voissa paistettua broileria (HH 0 g)
N. 200 g voissa paistettuja kasviksia (HH 9 g)
Pippurituorejuustoa (HH 0 g)
Sitruunamuffinsi (HH 2 g)

Iltapala
Kuppi tummaa kaakaota, veteen tehtynä (HH 20 g)

Päivän hiilihydraatit: 75,7 g

Tämä päivä oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että aamulla en varsinaisesti ehtinyt pitää kahvitaukoa. Normaalisti juon silloin vain teetä, mutta nyt söin mandariinin. Toisekseen työpaikan ruokala oli suljettu, joten jouduin syömään, mitä käsiini sain lähimmästä kaupasta. Tämä tilanne jatkuu nyt seuraavat 1,5 viikkoa, mutta ei auta kuin yrittää pärjäillä.

Päiväruoan korkea hiilihydraattipitoisuus yllätti, joskin pakkauksessa annettuun arvoon oli luultavasti (todennäköisesti) laskettu leipäkuutiot mukaan. Koska jätin kuutiot syömättä, hiilihydraattien kokonaismäärä voi olla hieman pienempikin kuin laskin.

Olin laiska ja tutkailin vain hiilihydraatteja enkä kaikkia makroarvoja. Alle 1 gramman hiilarimäärät pyöristin alaspäin, koska niillä ei kokonaisuuteen ole suurta merkitystä. Pitäisi kyllä varmaan laskea rasvat ja proteiinitkin joskus syömisistään ihan kunnolla.

Enivei, äkkiseltään katsottuna tuosta voisi jättää pois hedelmän, sitruunamuffinsin (Karppinen, jos joku ihmettelee alhaisia hiilareita) ja kaakaon. Tosin loppuviikon evässettiin on kyllä varattuna banaania ja sitruunamuffinsseja (turkkilaisen jogurtin, salaatin ja broilerin lisäksi). Nyt äkkiseltään yhdessä ostamassani banaanissa on n. 35 g hiilihydraattia, joten eipä ollut niin kovin hyvä idea -___-;; Pitäisi melkein vetää kaikki päivän muut ateriat nollahiilareilla, mikä on aika turkasen vaikeaa. En kuitenkaan viitsi nyt noita banskuja poiskaan heittää, kun ostettua tuli... ja jotain on töissä kuitenkin syötävä.

Voisin joka tapauksessa vähän tiukemman linjan ottaa hiilareiden suhteen nyt loppuvuodeksi tai ainakin siksi aikaa, että sen kolmisen kiloa saisi karistettua. Olen todennut, että tällä syömistyylillä paino kyllä pysyy aikalailla samoissa lukemissa, mutta ei laske. Kulutustakin pitäisi varmasti lisätä, tiedän, että olen liiankin laiska liikkumaan. Joka arkipäivä tulee kyllä käveltyä n. 30 minuuttia yhteensä, mutta se nyt ei taida ihan riittää :P

Mutta niin, omasta mielestäni en syö ihan kamalan epäterveellisesti tai lihottavasti. Terveydenhoitaja kuitenkin sanoi, että arkiruoan ja sokerin määrää pitäisi vähentää (emme käyneet ruokavaliotani läpi). Noh, hedelmät tosiaan ovat ylimääräistä joka tapauksessa, joten ne voin pudottaa pois. Sen sijaan kaakao voi tehdä tiukkaa, koska sitä tykkäisin juoda enemmänkin =/

Mitä taas tulee varsinaiseen ruokaan, siitä en raaskisi kyllä pudottaa yhtään. Ei ole kiva olla nälässä. Jotenkin jäivät nuo terkan sanat kummittelemaan mieleen. Oikeastaan tätä ei varmaan pitäisi edes miettiä näin paljon, mutta... No joo, kyllä minä ne kolme kiloa saan pois, jos vähän jostain kiristän.

4 kommenttia:

  1. Ite haluisin puottaa karkit, mehut ja muut herkut pois kokonaan pois. Vaikeeta!! Tai ei muut, mutta nuo karkit...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilemättä on. Itse voisin mussuttaa tummaa suklaata (tai juoda tummaa kaakaota) koko ajan, mutta ei sitäkään kannattaisi jatkuvasti olla vetämässä.

      Jos kokeilet karkkilakkoa vaikka viikon kerrallaan?

      Poista
  2. Kyllä se karkkilakko onnistuu (tai, että on yksi karkkipäivä viikossa, eikä sillonkaan saa paljoa ostaa), mutta yleensä ku on huonompi päivä ni repsahan. :DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, huonot päivät lisää repsahtamisen riskiä kummasti x) Mulle tosin välillä riittää sekin et on tylsää ni rupee tekee mieli tummaa suklaata. Nyt en oo ostanu sitä ollenkaan kotiin, mutta kaakaopurkki kummittelee kaapissa.

      Poista