1. elokuuta 2012

Kamalan epäterveellinen ruokavalioni

Huomaan usein joutuvani keskusteluun syömisestä. Osa ihmisistä on puhtaan uteliaita, mutta törmään myös saarnaamiseen, pelotteluun ja toisinaan jopa vihamielisyyteen. Tämä jaksaa hämmästyttää minua. Rehellisesti sanottuna minua eivät muiden syömiset ja syömättä jättämiset niin paljon kiinnosta, että jaksaisin niihin puuttua. OK, jos joku haluaa välttämättä kertoa ruokavaliostaan, kuuntelen kyllä, mutta yleisesti ottaen minulle on yhdentekevää, miten aikuiset ihmiset syövät... vaikka sitten mättäisivät pelkkää pullaleipää ja limsaa naamaansa. Pienten lasten ruokavalio on sitten vähän eri juttu, mutta en minä ala vanhemmille siitäkään saarnaamaan. Ei siinä minun sanomiseni paina, jos vanhemmat ovat päättäneet, että sokeri on heidän kullannupulleen parasta ravintoa ikinä.

Epämääräistä kanakeittoa.
 Mutta niin... jostain syystä minun ruokavalioni on sellainen, että ihmiset katsovat oikeudekseen ruotia sitä päin näköä (osa varmaan ruotii lisäksi selän takana, mutta sitä en onneksi joudu kuuntelemaan). Näin ei ollut alkuun. Kun ilmoitin niille, joiden asiasta oli tarpeellista tietää, tulos oli: "Aha, okei. Mitäs sä sitten syöt meillä käydessä?" Ei mitään sen kummempaa.

Sitten tapahtui jotain. Yhtäkkiä ruokavalioni tuli muotiin ja joutui median silmätikuksi. Tästä seurasi paljon hyvääkin, kuten meikäläisille suunnattujen tuotteiden lisääntyminen kaupassa. Valitettavasti seurauksena oli myös tämä kummallinen arvostelu ja paasaus.

Mikä lie pihvi + salaatti -yhdistelmä.

Niin, minä siis karppaan. Tukin suoneni rasvalla ja tapan aivoni hiilihydraattien puutteeseen. Kaiken lisäksi lihon muodottomaksi läskiksi, lihakseni surkastuvat ja minusta tulee tyhmä, koska aivothan eivät toimi ilman sokeria. Ja muutenkin minun täytyy olla typerys, kun seuraan jotain muotihouhotusta.

Kiitos tästä tiedosta teille nimettömät kansalaiset. Olen kuullut sananne, joten sovitaan, ettei niitä enää tarvitse minulle toistaa.

Haluan kuitenkin kertoa salaisuuden. Kasviksissa on hiilihydraatteja, ja minä syön kasviksia. Voi apua, kamalaa! En eläkään täysin ilman hiilareita, miten tässä näin kävi? Jostain syystä ihmiset, jotka eivät asiasta ole edes vaivautuneet minulta kysymään, tulevat saarnaamaan siitä, kuinka kuolen nollahiilareilla. Eli sanotaan tämä nyt vielä (viimeisen) kerran. Minä. Syön. Myös. Hiilihydraatteja. Piste.

Mitä sitten en syö? Valkoista viljaa sisältävät tuotteet ovat pannassa, samoin peruna, riisi ja pasta (joka on viljatuote, mutta mainittakoon erikseen) ja sokeri. Joskus teen poikkeuksia ja joka kerta totean sen huonoksi ideaksi, koska vatsani kipeytyy ja turpoaa ja minua alkaa väsyttää älyttömästi. Siis juhlissa saatan ottaa kakkua tai pullaa, vaikka tiedän seuraukset. En jaksa niuhottaa asiasta joka käänteessä. Olen myös kokeillut täysjyväpastaa, joka on hieman vatsaystävällisempää... mutta vain hieman enkä oikeastaan enää perusta pastasta.

Jos syön leipää, syön yleensä kaupoista löytyviä karppileipiä tai jotain omaa viritystä, usein teen ne mantelijauheesta ja kananmunasta. Yökyläillessä olen ottanut ruisleipää aamiaisella, koska en viitsi aina raahata omia eväitä mukanani. Kotona aamupalani sen sijaan muodostuu yleensä joko kermarahkasta ja marjoista, kermaviilistä, nakeista, pekonista tai kananmunista riippuen siitä, paljonko aikaa on käytettävissä. Toisinaan menee tosiaan niitä karppileipiäkin, mutta nyt olen pitänyt vähän taukoa. Vatsani vain voi paremmin, kun olen kokonaan ilman leipää.

Lisukkeina ruoan kanssa syön mm. porkkanaa, lanttua, selleriä, purjoa, sipulia, paprikaa, papuja ja kukkakaalia. Lisäksi syön salaattia. En aina, mutta useamman kerran viikossa kuitenkin. Lautaseni sisältö on arviolta 75 % kasvispitoista, 15-20 % liha-, kala- tai kanapitoista ja 5-10 % kastiketta, kermaa tai jotain muuta vastaavaa "kostuketta". Siis yli puolet on kasviksia. Toki nämä vaihtelevat ruoan mukaan, ja joskus minua laiskottaa, jolloin vain paistan pari pihviä ja syön tomaatin niiden kaverina. Joka tapauksessa tämä ei kuulosta minusta suunnattoman epäterveelliseltä.

Eniten kai ihmisiä tökkii se, että käytän rasvaisia maitotuotteita enkä esim. leikkaa pihvin reunalta rasvaa pois vaan syön sen suuresti nauttien. En tajua, miksi tästä saadaan hepuli. Tai siis joo, tajuan sen, että ihmiset pitävät ratkaisua epäterveellisenä. Jotenkin en vain jaksa uskoa, että ties mitkä puolitutut ovat oikeasti niin kovin huolissaan terveydestäni. Mikä siis on motiivina avautumiselle?

Japanissa annokset näyttivät vähän erilaisilta.
Minua myös usein pelotellaan lihomisella. Totuus kuitenkin on, että painoni on pudonnut 16 kiloa, vaikken karppausta laihduttamisen takia aloittanut (syy oli jatkuva väsymys, johon ei selitystä löytynyt). Japanin reissu oli ensimmäinen kerta tähän ruokavalioon siirtymisen jälkeen, kun kiloja tuli pari takaisin, mutta siellä en yrittänytkään pitää kiinni syömistavoistani, koska homma olisi mennyt liian vaikeaksi tuossa riisin luvatussa maassa. Valitettavasti seurana oli sitten oikkuileva vatsa, mutta siihen olin jo varautunut henkisesti.

Juustokakku on parhautta, samoin kaakao.

Ja tosiaan... en minä aina täydellisesti tässä ruokavaliossa pysy. Olen syönyt tänä aikana karkkia, popcornia, kakkua, pullaa ja ties mitä muutakin. Poikkeuksia tulee tehtyä enkä pidä sitä pahana, mutta siitäkin saan kuulla toisinaan. Karppaajan on tekopyhää syödä pala pullaa juhlissa. Ilmeisesti minkään muun ruokavalion seuraajat eivät koskaan poikkea normaaleista tavoistaan?

Mitäs vielä? Aa, tunnustus! Minulla on suuri heikkous nimeltä light-mehut ja -limsat. Tykkään niistä, vaikka tiedän, etteivät ne ole terveellisiä. Juon paljolti vettä ja teetä, mutta kyllä noitakin menee. Pitäisi varmaan ottaa itseä niskasta kiinni ja yrittää karsia ne kokonaan (tai käyttää vain juhlissa), mutta vielä en ole tähän täydellisesti kyennyt. Välillä menee paremmin, välillä huonommin. Esim. viikolla saunan jälkeen kylmä limsa maistuu niin älyttömän hyvältä... viikonloppuna taas siideri.

Ei minun lasejani, mutta kuitenkin...
 Eli juon vielä alkoholiakin, kamala pahis. Siidereistä ja lonkeroista tosin juon ihan täyssokerisia versioita, koska light-tuotteet tuntuvat humahtavan päähän puolta nopeammin. Lisäksi niistä tulee äkkiä huono olo. Ylipäätään minulla on aika huono viinapää ja karppaamisen myötä se on vain  huonontunut. Krapula myös iskee helposti. Siksipä lähinnä juonkin yhden tai kaksi siideriä/lonkeroa lauantaisin saunan jälkeen ja toisinaan tujauksen jotain vahvempaa. Joissain juhlissa olen ottanut hieman enemmän, mutta tätä ei kovin montaa kertaa vuodessa tapahdu. Olisikohan kerran tänä vuonna.

Mutta niin. Se ruokailutottumuksistani. Ehkä sen verran haluan vielä lisätä, että olen aikuinen ihminen ja ottanut selvää asioista. Tiedostan myös sen, ettei pitkän aikavälin tutkimuksia karppauksesta ole olemassa, joten aina voi olla jokin riski. Minä kuitenkin voin paremmin kuin ennen. En ole koko ajan mystisesti väsynyt, vatsani ei ole kipeä ja painokin on siinä sivussa pudonnut. Jos tämä nyt sitten johtaa kuolemaan, niin ei mahda mitään. Saarnoja ja paheksuntaa en tarvitse. Eiköhän keskitytä jokainen siihen, mitä omalla lautasella on, ja jätetään muiden annosten kyttääminen vähemmälle ;)

7 kommenttia:

  1. Kiva, että otit tämänkin asian esille, varmana sapettaa, jos porukka tulee arvostelemaan sitä, mitä syöt. Pääasia, että voit paremmin kuin ennen. Joka piipusta tulee erimoisia tutkimuksia siitä, miten karppaus oikeasti vaikuttaa ihmisen kroppaan, mutta nekin poikkeaa toisistaan aika ääripäihinkin, on tullut huomattua. Joka tapauksessa, mielestäni tuo ei kuulosta epäterveelliseltä. Kuitenkin vointisi on parantunut sen myötä, ei se voi sillon olla kauhean huono asia?

    Meille kun tuut seuraavan kerran ja asutaan luultavasti siinä vaiheessa jo omassa kämpässä, niin sinne voi kyllä ostaa kaikkea, mitä tuohon ruokavalioon tarvitset, eikä tarvitse ainakaan murehtia. :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onhan noita näkynyt otsikoissa kaiken suuntaisia tutkimuksia. Ei ole ihan kamalasti tullut niitä uutisia luettua x)

      Kyllä mä näkisin asian niin, että jos jollain ruokavaliolla voi hyvin, ei sitä kannata lähteä muiden mielipiteiden takia muuttamaan. Se on sitten toinen juttu, että kaikki ruokavaliot ei välttämättä sovi kaikille.

      Jokos teillä sitten muutto lähenee? :)

      Poista
    2. Nimenomaan! :> Jos kerta itse huomaa voivansa paremmin ni~

      Tässä just laitoomma yhteen kämppään kyselyä, täytynee laittaa pariin muuhunkin vielä x) että toivon mukaan tässä muutaman kuukauden sisällä pääsis ulkoistamaan itsensä tuolta kotoa. =D

      Poista
  2. Esim. lääkäri Antti Heikkilä julistaisi kaikki gluteeniviljat pannaan ja noissa kauppojen karppileivissä on gluteenia, joten ei ihme, jos niistäkin tulee mahavaivoja (kun elää vielä muuten lähestulkoon gluteenittomalla ruokavaliolla). Mutta joo, olit varmaan tutustunut Heikkilänkin teorioihin.

    -N

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan Heikkilän juttuja tullut lueskeltua, joo. Ei ne karppileivätkään tosiaan mitään täydellistä sapuskaa ole, mutta on tosi paljon helpompaa ostaa välillä kaupasta eikä aina vääntää itse. Laiskasta päästä kärsii koko kroppa... vai miten se meni?

      Poista
  3. Miä haluisin jättää leipää, pastaa, perunaa ja riisiä vähemmälle, mutta oon tosi huono syömään lihaa, niin en viittis vaan salaattia mussuttaa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän sitä tarvi pelkkää salaattia syödä. Monenlaista kasvislisuketta voi kehitellä sen salaatin ja kastikkeen kanssa. Ei kasvissyöjätkään pelkkää salaattia mussuta x)

      Tosin varmasti joutuu alkuun näkemään vaivaa ja miettimään aika paljon, että keksii sopivia ruokalajeja, mutta toisaalta se on aina niin, jos alkaa ruokavaliotaan vaihtaa.

      Poista