18. heinäkuuta 2012

Cosplay = masokismi?

En tiedä, päteekö tämä muihin, mutta omalla kohdallani otsikko voi hyvinkin pitää paikkansa. Kerrotaanpa ensin hieman minusta tai tyylistäni. Olen jo vuosia käyttänyt mustia vaatteita. Okei, minulla on myös muita värejä, mutta voisi sanoa, että pukeutumiseni pääväri on musta. Lisäksi suosin erityisesti punaista, valkoista ja violettia. Satunnaisesti (tai töissä) päälläni saattaa nähdä jotain muutakin. Kenkinä suosin tennareita, mutta on minulla parit korkokengätkin ja yhdet ballerinat. Hommasin jopa punaiset feikki-crocsit, kun vanhat läpykkäni sanoivat sopimuksen irti... ei sitä jaksa roskiksille mennessä nauhallisia kenkiä tunkea jalkaan.

Normaali minä
Siispä tyylini on mustaa ja mukavaa tai sitten mustaa ja räväkkää vähän tilanteen mukaan. Omat hiukseni ovat tällä hetkellä kirkuvan punaiset (toisinaan haalistuvat vaaleanpunaisiksi). Kokeiltua on tullut mustaa, blondia (en tykännyt), valkoista, pinkkiä, punaisen eri sävyjä, ruskeaa, violettia ja sinistä. Erikoisemmista sävyistä olen tykännyt enemmän kuin muista. Ne vain ovat minua.

Tästä päästään sitten cossaamini hahmoihin. Pääsääntöisesti cossaan vain hahmoja, joista tykkään, mutta tässäkin on sattunut jotain poikkeuksia. Jostain kumman syystä kuitenkin tykästyn hahmoihin, jotka pukeutuvat totaalisen... en edes keksi sopivaa sanaa. Ainakin värimaailma on kuin suoraan Helvetistä minun näkökulmastani. En ikäpäivänä laittaisi päälleni jotain oranssia tai keltaista ja vaaleanpunaistakin vain mielenhäiriössä. Vaaleat housut ovat myös nounou, samoin napapaidat ja koko vartalon kiertävät helminauhat puhumattakaan turkisreunaisista keltaisista korollisista saappaista keskellä kesää.

Cosplay-minä 1

En myöskään ole vielä törmännyt mukavaan peruukkiin. Kaikki ne kutittavat tai hiostavat tai sitten vain puristavat (kiinalaisilla täytyy siis olla pienempi pää kuin minulla). Cosplay-asuissa on vaatteita, joiden kanssa istuminen on hankalaa, ellei jopa tuskallista. Toisaalta kengät usein tappavat jalat, joten seisoakaan ei viitsisi koko päivää.

Mainita myös kannattaa, että saadakseen pukeutua tällaiseen epämukavuuden multihuipentumaan yhdeksi päiväksi, pitää nähdä suunnaton vaiva. Joskus työtunnit lähentelevät sataa tai sitten puku vain imee rahaa kuin paraskin verottaja, pahimmassa tapauksessa molempia (*köh*Vanille-joka-ei-ole-vieläkään-täysin-valmis*köh*). Koska kuitenkin nautin tästä itseni piinaamisesta, minun täytyy olla masokisti.

Cosplay-minä 2
Siis ei kai kukaan terve ja normaali ihminen voi tykätä itsensä kiduttamisesta? Tosin silloin väittäisin, etten itse ole terve ja normaali... mielenkiintoista. Ehkä vain sanon tässä kohtaa, että kesälomalla on liikaa aikaa ajatella.

Liiallinen ajattelu on johtanut taas uusiin cosplay-hullutuksiin. En tiedä, onko niissä mitään järkeä, mutta se nähdään mahdollisesti jo Traconissa. Toisen puvun osalta uskallan jo oikeasti luvata, että se tulee näkymään kyseisessä conissa. Toisesta en tiedä. Sen valmistaminen voi viedä niin paljon aikaa, etten ehdi kursia sitä kokoon ajoissa. Jos näin käy, puen sen päälleni johonkin muualle. Yamacon on ehkälistallani, Desucon Frostbite taas vahvasti suunnitelmissa.

Olen siis uusia pukuja aloittanut, kuten jossain aiemmassa merkinnässä taisin mainitakin. Neulokseni edistyy, joskin hitaasti. Ehkä muutkin osat valmistautuvat. Eilen tein taas hankintoja ja valmisteluja, joten seuraavaksi lisää kuvaspämmiä.

Kengät näyttävät olevan hyvällä mallilla ^^


Shortsitkin on nyt hankittu.
Täytyy vielä katsoa, tarvitseeko shortseja vähän lyhentää. Lisäksi minun on mietittävä, miten niihin saadaan kiinnitettyä erilaisia härpäkkeitä. En kuitenkaan ota sitä vielä päänsärykseni. Jos vaikka seuraavaksi saisi neuleen valmiiksi.

Hui, korkkarit!


Kasa epäilyttäviä asusteita...


... ja hirvityksen kauhistus!

Anteeksi nyt kamalasti, jos joku tällaisiin oikeasti pukeutuu. Itse en vain suostuisi normaalina päivänä vetämään kyseistä mekkoa päälleni edes maksusta (no, okei, miljoonasta voisin), saati ronttaamaan mukanani kamalia muovikoruja. Nyt olen sitten mennyt itse maksamaan niistä. Kaiken huippuna olen menossa nuo kamaluudet päällä julkiselle paikalle.

En tiedä, mikä cosplay-minääni oikein vaivaa. Se pakottaa minut vetämään päälleni toinen toistaan kamalampia värejä ja epämukavampia vaatteita. Sen on pakko olla pimeä, äärimmäisen kieroutunut puoleni.

Sanokaa minun sanoneen, että tästä ei hyvä seuraa.

8 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Ja vielä ihanampi se on, kun sen vetää tän makkaran päälle ;D

      Poista
  2. Minä taas tykkään väreistä nimenomaan vaatteissa. :D Hiukset pidän mieluummin tylsästi (?) tummina, koska niiden kanssa sopivat oikeastaan kaikki värit. Vaatekaappini on tällä hetkellä aika sininen/turkoosi, mutta löytyy minulta esimerkiksi sitä monen kammoamaa keltaistakin. ;D

    Mutta jotta pysyisin aiheessa, niin eiköhän tuo hahmojen suosima värimaailma riipu pitkälti heidän luonteestaan. Tykkäät kuitenkin usein niistä ADHD-tytöistä (tai miksi kyseistä hahmotyyppiä nyt haluaa kutsua), eikä mieleen tule yhtäkään vastaavaa hahmoa, joka kulkisi mustissa. Tummia värejä käyttävät sitten ne angstaajat tai muuten vain vähän hillitymmät tyypit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne värit tietyssä mielessä kivoja enkä itekään kokomustissa viitsi kulkea... se on vähän hassun näköistä. Ja hei, olihan mulla viikonloppunakin harmaa huppari ;D

      Ja toki hahmojen vaatteiden väri liittyy vahvasti luonteeseen. Oon vaan usein naureskellut sitä, mitä kaikkea suostun vetämään päälle cosplayn nimissä. Lähinnä siis juurikin siksi, että normaalisti en vastaavia vaatteita edes harkitsisi.

      Poista
  3. Jes! Mekko löytyi!

    MItes sen Ken-peruukki? Tai muutama valkoinen pahvilaatikko sex robot -asuun? Mä voin hankkia musat.

    -N

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voit vapaasti yrittää suostutella M:aa noihin cosseihin. Jostain syystä se ei oo mun puheista lämmenny ;D

      Poista
  4. Mitähän ihmettä olet saanut päähäsi, täytyy kyllä nyt ihmetellä kun noita ostoksia katsoo! : D hämmentävät, eivät kyllä ole yhtään sinun omaa minääsi lähellä mikään noista.. X'D No ei siinä, mielenkiinnolla odotan, mitä olet oikein keksinyt!

    Cosplay, niin ihanaa, niin turhauttavaa, niin vihattavaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Traconissa nähdään, mikä on tämä hirvityksen kauhistus ;) Vuosisadan tyhmin idea, mutta juurikin siksi se pitää toteuttaa.

      Täytyy katsoa, valmistuuko tuo astetta fiksumpi cossi sinne myös. Tosin en uskalla luvata vielä mitään sen osalta.

      Poista